Luni nu e vineri!
Asa a inceput Black Friday 2022 in Romania. Intr-o zi de luni, dar cine se mai poate arata macar mirat de acest lucru cand fiecare face un black friday oricand doreste. Ma gandesc ca daca reuseau cei de la eMAG sa inregistreze “black friday” si sa-l treaca in proprietatea lor lucrurile ar fi fost total diferite. Macar nu mai auzeam in fiecare luna din an de el si eram siguri ca va fi intr-o zi de vineri. Da, ar fi fost si lucruri neplacute cum ar fi ca toata lumea facea “black days” ; “black sales” si orice altceva care s-ar potrivi mult mai bine intr-o zi de luni. Creativitatea oamenilor de marketing din Romania ne-ar fi luat prin suprindere si doamne fereste, am fi avut chiar si un eveniment denumit subtil: “Black Monday” si chiar intr-o zi de luni. Cum ar fi fost?
Vanzarile Black Friday 2022
Long story short: cine a avut oferte bune a vandut destul de bine. Cine a avut oferte bune + plata in rate sau buy now, pay later a vandut si mai bine.
Evident ca ne raportam la ce a facut maretul eMAG care desi a scartait ca in fiecare an (exceptie 2020) pe final a reusit cumva si de data aceasta sa-si atinga targetul de peste 640 milioane de lei. Din pacate nu am gasit un ss sau un timelapse cu vanzarile totale inregistrate, dar mergem pe mana celor de la wall-street.ro care mentioneaza suma de 644 milioane lei .
Ca in fiecare an am ceva dubii ca lucrurile stau chiar atat de bine, am mentionat asta si in 2019 cand la fel nu am inteles ca si in cazul de fata daca eMAG pune la socoteala doar avansul platit pentru masini, case etc. sau pun la total suma intreaga a autoturismului si/sau a locuintei. Ar fi interesant de aflat acest mic amanunt ce ma intriga de ani de zile asa ca daca stiti pe cineva care stie pe cineva care cunoaste aceasta informatie si o poate divulga, as ramane recunoscator.
Vanzarile la ora 15:28 aratau destul de bine. E clar ca sistemul BNPL importat rapid de eMAG si adoptat la fel de rapid si de alti jucatori de pe piata a salvat un Black Friday care se anunta destul de anost si fara chef de cumparaturi online.
Vremea a fost iar un factor decizional pentru ca pur si simplu toata luna octombrie si inceputul lunii noiembrie a fost prea cald ca lumea sa stea in case. Oamenii au iesit la plimbari, au plecat in mini vacante, s-au distrat, practic au facut orice altceva in afara de shopping online. Da, fix in ziua de Black Friday a fost mai frig si a plouat in toata tara, daca a ajutat un pic sau nu asta habar nu am, dar ceea ce stiu este ca oamenii nu au cautat inca sa-si schimbe garderoba si nici nu au mai fost obligati sa stea in case ca in 2020 sau 2021, cum bine remarca Dorin Boerescu (CEO 2Performant) in live-ul de vineri seara cand discutam la cald despre vanzarile evenimentului de anul acesta.
Vanzarile Black Friday 2022 in afiliere
Ei bine, daca tot am mentionat despre 2Performant e musai sa continui cu ei si sa-i felicit inca odata pentru maratonul de comunicare unde din cate am inteles au depasit 40 de ore in Black Friday LIVE Session.
Din pacate pentru cei care nu au vazut video-urile LIVE (sau in reluare) in acest moment nu o mai pot face. Chiar la incheierea ultimului live am discutat fix despre acest lucru. Daca esti afiliat incepator, mediu sau de top nu ar trebui sa ratezi o asemenea sursa de informatii. Iar faptul ca afiliati de top ne urmareau live in acel moment si scriau in comentarii ne arata ca cine vrea sa faca performanta trebuie sa fie conectat tot timpul cu industria, cu atat mai mult cu cat astfel de evenimente se intampla foarte rar.
*Trebuie sa mentionez ca in cadrul primei interventii am aflat si ca ma numar printre afiliatii din top 10 all time la numarul de comisioane platite in 2Performant 🙂
Tot la acest capitol o sa mentionez si noul concurs Business League lansat de ceva timp si care se vrea un game changer in ceea ce priveste concursurile din cadrul unei retele de afiliere pentru ca nu mai avem un simplu concurs ci un campionat al vanzarilor cu mai multe runde in cadrul unui sezon competitional unde se premiaza TOP 3, atat afiliati cat si advertiserii in functie de numarul de vanzari generat. Si nu doar la final ci in cadrul fiecarei saptamani (L-D) si a fiecarei runde (28 de zile). Un mare plus este sistemul importat din competitiile sportive si unde avem ligi diferite atat pentru afiliati cat si pentru advertiseri, de la New Comers (0-10 vanzari) la Unicorns (>10.000 vanzari in 28 de zile). Mai multe informatii gasiti direct pe pagina competitiei Business League.
Si da, vanzarile din afiliere au fost mai slabe fata de anii precedenti. Dar nu cred ca era cineva care se astepta la altceva. Contextul actual cu tot ce tine de inflatie, rate marite si facturile la electricitate si incalzire la care adaugam razboiul, vremea prea prietenoasa, preturile care nu au putut fi tinute in frau + suprasaturarea pietei cu termenul de “black friday” + iesirea rusinoasa a unor advertiseri destul de importanti a dus la o scadere inevitabila a valorii vanzarilor din preajma evenimentului.
Personal as plusa si la lipsa de interes din partea unui numar mai mare de afiliati care au inteles ca daca nu fac nimic au sanse mult mai mari sa faca profit decat daca genereza X numar de vanzari sau Y valoare a vanzarilor si/sau a comisioanelor. Pentru ca daca este sa ne profesionalizam asa cum multi au facut-o sau au ineceput sa o faca, trebuie sa ne gandim ca trebuie sa facem profit. Ca oricare alt business, investeti cu gandul la profit, iar Black Friday a devenit o loterie unde din ce in ce mai putini afiliati cred ca pot castiga daca se dedica complet evenimentului.
Rezultate oficiale 2Performant Black Friday 2022
- 84.900 de vanzari generate
- 3 milioane de click-uri trimise de afiliati
- 2,86% rata de conversie la nivelul platformei
- 5,38 milioane euro – vanzari generate
Estimarile mele pentru restul cifrelor:
- ~290.000 euro valoarea comisioanelor
~4,2 milioane de euro valoarea vanzarilor generate
De mentionat faptul ca 2Performant anul trecut au oferit cifre pentru perioada 1-14 noiembrie, iar acum cifrele sunt pentru 7-13 noiembrie.
Mai multe detalii si cifre in articolul dedicat de pe blogul 2Performant.
Intram pe fir cu Profitshare
In continuare, din pacate pentru piata de afiliere, Profitshare se incapataneaza sa persiste in mediocritate si par ca nu-si doresc sa revina la gloria pe care au cunoscut-o in anii 2012-2016. Se simte o nevoie acuta de un concurent puternic pe piata interna si nu stiu de ce am impresia ca si 2Performant si-ar dori ca Profitshare sa renasca si sa revina cu adevarat in ring. E ca la Steaua si cu Dinamo, oricat de mult nu se suporta stiu ca au nevoie unii de altii pentru ca altfel nu mai exista pasiunea unui derby. Poate 2023 va fi un soc destul de puternic incat sa-i trezeasca cu adevarat.
Pana una-alta, Profitshare au lansat clasicul concurs Sale Wars unde avem ca noutate faptul ca nu se mai termina la sfarsitul anului ci in ianuarie 2023.
Dar cea mai importanta noutate cred ca este faptul ca au semnat cu fostul lider din 2Performant, elefant.ro. Unii dintre cei care au ales sa plece oarecum rusinos neplatind, inca, comisioanele aferente din iulie, dar care s-au dus in Profitshare crezand ca acolo o sa gaseasca alti afiliati. Surpriza a fost cand nu au gasit si cand au aflat ca undeva, candva au semnat ceva si astfel fosti afiliati care i-au promovat in 2Performant nu-i pot promova acum in Profitshare. Bine, nu toti, ci doar cei vizibili, ca altii au promovat linistiti, nu pe homepage ci acolo mai in spate, dar au promovat.
Acum, doar sper pentru binele nostru comun, Profitshare, sa nu faca aceeasi greseala si sa semneze cu StarShinerS (3 de S, ok?! 🙂 ) Nu de alta, dar ar fi prea mult sa ca afiliatii sa fie facuti, citez: “creaturi jegoase” in doua retele diferite.
Revenind la concursul Sale Wars, momentan singura noastra sursa pentru cifrele din Profitshare. Aici putem vedea cum rezultatele unor afiliati care generau mii sau zeci de mii de vanzari in anii precedenti, anul acesta au fost cel mult mediocre. O alta noutate a fost plasarea acestor afiliati in categoria Influencers (Gomy, Smecherila si cred, nu sunt sigur, BN01). Faptul ca nu au atins borna de 1001 de comisioane pana la startul concursului este o veste buna pentru afiliatii care promoveaza constant, cu rezultate in Profitshare, de ani de zile si astfel concursul a devenit mai interesant unde mai toti afiliatii au sanse la unul dintre premiile puse in joc.
Rezultatele estimate pentru Profitshare Black Friday 2022
- ~40 milioane de lei vanzari generate
- ~50k conversii inregistrate
- ~400.000 lei valoarea comisioanelor
De mentionat faptul ca aceste cifre estimate sunt pentru intreaga saptamana 7-13 noiembrie tinand cont ca luni a inceput concursul si tot luni Fashion Days a dat start la Black Friday 2022.
Daca cei de la Profitshare binevoiesc sa ne ofere cifrele oficiale le astept cu mare placere pe mail si voi updata de indata articolul asa cum am facut in fiecare an.
Este cat se poate de evident ca este o scadere destul de semnificativa fata de anii precedenti. Motivul cred in continuare ca este lipsa de implicare si comunicare, dar si lipsa unor advertiseri seriosi in afara celor consacrati deja.
Concluzie
Afiliatii au trimis mai putin trafic, dar mai targetat. Unii au renuntat la site-urile dedicate evenimentului si au stat linistiti, lucru la care ma gandesc si eu pentru anii ce vor urma. Promovarea pe site dedicat a devenit o loterie. Poti iesi foarte bine, dar a fel poti iesi foarte rau, pe cand daca stai linistit si promovezi normal ai sanse foarte mari sa faci un profit multumitor fara sa ai dureri de cap.
Afiliatii care promoveaza prin metode precum CSS, site-uri cu feed-uri, cupoane si care fac SEO on brand au iesit cei mai castigati din cate se pare. La fel si cei care au ales sa ignore noile TOS-uri si au promovat in continuare prin brand bidding indirect, unii chiar la modul grosolan. Bine, nu imi e jena nici cu advertiserii care licitau intre ei pe brand. Un fel de sa nu liciteze afiliatii ca licitam noi pana la ultimul keyword.
Advertiserii precum FashionDays, DrMax sau BestValue au fost in topul vanzarilor alaturi de eMAG, Flanco si Flip.ro. Dar exista si cateva dezamagiri pe zona de fashion, home-deco si IT.
Overall a fost un Black Friday asa cum majoritatea il asteptam, not great, not terrible.
Iar majoritatea afiliatilor care au binevoit sa raspunda la sondajul facut pe grupul Marketing Afiliat Romania au declarat ca sunt pe profit, la fel si cei cu care am discutat in privat.
Black Friday 2022 si Dragos Bunea
Ar fi putut fi unul dintre cele mai bune Black Friday-uri. Ar fi putut. Dar pe principiul fa ce spune popa nu ce face el sper ca cei cu care am discutat cat si cei care m-au urmarit in interventiile live la Black Friday Session au facut ce am spus eu si nu ce am facut.
Long story short: am retrait partial experienta din 2019.
O greseala elementara a dus la o cascada de probleme pe care nu cred ca le-ar fi putut anticipa cineva. Miercuri seara am clonat serverul si apoi l-am scalat la fel ca in 2020 si 2021. Toate bune si frumoase pana joi seara cand site-urile mele au inceput sa scartaie la primele valuri mai serioase de trafic. Un deja vu s-a aratat in fata ochilor si am intrat in panica, exact opusul a ceea ce trebuia sa fac, evident. Zeci de reclame trimiteau vizitatorii pe site-uri nefunctionale sau functionale partial prin cache-ul oferit de Cloudflare. Am intrat pe chat cu cineva de la cloudways care mi-a spus sa scalez serverul si mai mult crezand probabil ca am zeci de mii de unici simultan. In panica creata am apasat butonul de scale now si in acelasi moment am realizat cum o greseala mica mi-a facut seara un cosmar. Cand am clonat serverul cu o seara inainte am inchis taburile fara sa modific IP-ul in DNS-urile de pe Cloudflare si astfel site-urile erau gazduite tot de pe serverul vechi. Am efectuat modificarea doar ca ghinionul odata activat s-a tinut lant de mine. Legea lui Murphy. Site-urile nu puteau fi mutate si din interfata cloudways pana nu se finaliza procesul de scalare dat aiurea mai devreme. Proces care era estimat sa dureze 10 minute, dar evident ca nu a durat atat si nici nu putea fi oprit. Black Friday-ul romanesc s-a intalnit cu cel asiatic (Singles Day) si toata lumea scala servere pe Cloudways ceea ce a facut ca procesul de scalare sa dureze ~55 minute si inca vreo 10-15 minute pana cand s-au transferat site-urile. Cand asta? Intre 22:00 si 23:30. Cand erau cele mai multe cautari, normal.
Ce? Credeti ca aici s-a terminat totul?
Ei bine, in timp ce credeam ca am scapat de belele mi-a scris un afiliat cu care concuram pe aceleasi kw-uri (ii multumesc inca odata pe aceasta cale) ca unele reclame care duc catre anumite categorii din site-ul meu afiseaza o pagina goala, doar cu imaginea si logo, fara magazine si link-uri.
La mine era ok, am sters cache, am intrat pe VPN sa verific reclamele si da, intr-adevar, Google afisa o pagina pe care a luat-o in timp ce se transferau site-urile de pe un server pe altul. Cu purge din cloudflare am rezolvat doar partial problema. Rezolvarea completa a fost cand am revenit la vechiul server.
Anyway, am estimat din rapoartele Google, Facebook & TikTok Ads ca am pierdut undeva intre 25k si 30k de vizitatori, ceea ce se reflecta in cam ~50k de click-uri pe care le-as fi trimis catre advertiserii din platformele de afiliere.
Astfel, rezultatele mele pentru saptamana 7-13 noiembrie 2022 sunt:
- 150.844 click-uri trimise catre advertiseri (92.013 intre 10 si 13 noiembrie)
- vanzari generate invaloare de 699.798 lei (581.446 lei intre 10 si 13 noiembrie)
- 375 lei – cel mai mare comision inregistrat
Am mentionat si cifrele din perioada la care ne raportam in mod clasic (joi-duminica). De mentionat faptul ca am ratat la mustata 1000 de vanzari in 2Performant, insa din cate vad stau bine la cresterea valorii comisioanelor vs saptamana trecuta avand cea mai mare crestere procentuala.
In Profitshare pot spune ca sunt acolo unde trebuie si cu putin mai mult noroc poate o sa ma numar printre castigatori.
Nu sunt inca pe profit, estimez ca pe la finele saptamanii o sa reusesc sa trec pe plus, asta daca ma ajuta si recurenta.
La voi cum a fost Black Friday 2022?
PS Daca ai citit pana aici inseamna ca te intereseaza astfel de articole si n-ar strica sa afli si experienta lui Ciprian de Black Friday 2022, cu atat mai mult cu cat el este mult mai transparent 🙂
- Profitul meu din afiliere – octombrie 2024 - November 1, 2024
- Profitul meu din afiliere – septembrie 2024 - October 1, 2024
- Profitul meu din afiliere – august 2024 - September 1, 2024
Salut!
Am reușit să decupăm și să uploadăm toate înregistrările interviurilor din live-urile de săptămâna trecută și le-am pus într-un playlist pe https://blackfriday.2performant.com în ideea punctată și de tine, că acest conținut poate fi foarte util celor care colaborează prin 2Performant.
Salut Dragos,
Pe langa argumentele aduse (perfect corecte) as adauga si situatia economica si politica.
De exemplu, la Stirile ProTV, in prezentarea principalelor stiri ale zilei din intro, prima stire a fost cu subventia la gaze care urmeaza sa se aplice in noua forma abia din Ianuarie si a doua stire era despre razboiul din Ukraina. In intro nu au spus nimic despre BF, stirea fiind la final (nu in intro) cu un ton mult mai putin entuziast fata de anii precedenti.
Cresterile ROBOR si IRCC, inflatia, teama costurilor cu incalzirea din iarna ce urmeaza sa vina, sentimentul din piata si problemele de stoc au influentat in mod sigur acest sezon de BF.
Cat despre intrebarea ta despre valoarea avansului/pretului intreg, tocmai ce am intrebat un prieten care a lucrat ca dev la ei. Rapoartele includ doar valorile facturilor emise eMag. Deci daca se achita un avans, doar el este inclus in valoarea vanzarilor.
Singurul mod in care se poate influenta valoarea vanzarilor de BF este prelungirea campaniei cu putin timp dupa miezul noptii. De exemplu, 1 ora in plus poate aduce pana la 5% in plus in intervalul 00:00-01:00.
Salut, Catalin,
Da, am uitat sa specific si in articol ceea ce am subliniat intr-o postare pe facebook, anume ca nu am avut nici anul asta un efect Esca. Au fost doar stiri negative si printre ele au fost introduse reclame pentru Black Friday, iar asta nu echivaleaza cu un reportaj cum faceau in alti ani.
Si da, ai dreptate legat de eMAG cu prelungirea cu 1 ora la care pun si counter pentru a crea momentul prielnic ca nehotaratii sa faca achizitia.
In alta ordine de idei, la tine cum a fost Black Friday 2022?
A fost ciudat pentru ca nu am mai avut 2 advertiseri cu care faceam cifre bune in anii trecuti: Elefant si Vivre.
Pentru saptamana 7-13 noiembrie 2022 am trimis 33.315 click-uri, vanzari de 94,464 EUR pentru advertiseri si cel mai mare comision: 652.18RON. Am avut un comision mult mai mare, respins insa in mare graba de catre advertiser, aceasta fiind cea mai simpla si ieftina modalitate de a iesi din budget lock.
Desi am inregistrat valori cu 30% mai mici fata de anul trecut a fost ok dpdv financiar pentru ca m-am concentrat pe profitabilitate iar valoarea cu care raman este chiar mai buna fata de cea de anul trecut.
Nice!
Pana la urma mai toti afiliatii au inceput sa se gandeasca mai intai la profit si apoi la volum.
Cat despre advertiseri, lume vine, lume pleaca, cum tot ai zis si tu, ne adaptam ca pana la urma asta e cea mai mare abilitate a unui afiliat.
Noi concurăm cu ceilalți afiliați, cu advertiserii, cu concurenții advertiserilor, cu sezonalitatea, cu condițiile din piață și chiar cu starea vremii 🙂
Chiar trebuie sa te adaptezi continuu pentru a ramane profitabil.