Cum a fost Black Friday 2019

Ca in fiecare an postez un articol unde fac o mica radiografie a evenimentului Black Friday, cu rezultatele retelelor, pareri la cald din partea afiliatilor si cateva cifre interesante care ne arata directia pe care marketing-ul afiliat o are.

Evenimentul a avut aceleasi probleme pe care le-am specificat si la conferinta 2Performant Talks. Advertiserii care au redus din comisioane, din perioada de recurenta dar si unii care au “uitat” sa puna codul de tracking. Aceeasi ingramadeala pe ultima suta de metri in a anunta Black Friday si ofertele. Zeci, sute de mesaje in doar 3 zile. Le-am citit doar pe cele personalizate. Restul sa fie sanatosi.

Vanzarile de Black Friday 2019

Ca de fiecare data luam drept referinta eMAG si ne uitam la statisticile publicate pe intervale orare. Aici vedem ca desi ritmul de cumparaturi a fost mai accelerat si se intrezarea la orizont o crestere frumoasa fata de Black Friday-ul trecut, la final cresterea a fost de doar ~8%. Si aici exista multe semne de intrebare pentru ca nu stiu exact cum se calculeaza acele vanzari mai ales pentru “surprizele” oferite. As tinde mai degraba sa cred ca nu am avut o crestere de nici macar 8 procente. Oricum semnalul a fost dat de Iulian Stanciu la conferinta de prezentare a evenimentului Black Friday 2019 cand a spus ca eMAG preconizeaza o crestere YoY de doar 10% in conditiile in care cresterea dintre 2017 si 2018 a fost de 25%. Gurile rele ar spune ca acest lucru se datoreaza campaniei cu Sora, preturilor umflate (de data asta am vazut si eu la un produs pe care il urmaream, in mod normal e 159 lei, de Black Friday era la super oferta cu 199 lei 🙂 ). Dar nu cred ca asta a dus la “stagnarea” vanzarilor. Cred ca lumea nu mai are acelasi apetit enorm pentru cumparaturi. Ma iau pe mine ca de exemplu. Daca in anii anteriori cumparam orice chestie mi se parea interesanta sau credeam eu ca am nevoie ori imi luam haine pe baza de impuls ca apoi sa uit de ele pe umerase, acum sunt mai cumpatat si comand online la cateva luni si doar ce am cu adevarat nevoie. Un lucru bun ce merita precizat reprezinta cifra cumparaturilor achitate cu cardul (peste 43% – o crestere tot de 8% fata de 2018), dar cum orice lucru bun vine si cu o problema (sistemul de plati a picat) aratandu-ne inca odata ca oricine poate fi luat pe nepregatite.

 

Astept cu interes cifrele oficiale pentru toti marii retaileri online de Black Friday 2019. Sunt curios sa vad daca intreaga industrie se ia dupa eMAG ori urmeaza cai diferite.

Vanzarile Black Friday 2019 in afiliere

Se poate spune ca nu mi-am batut gura de pomana cand am cerut sa avem statistici live asa cum ne-au obisnuit retelele in anii de glorie a micului lor razboi. Astfel, 2019 este anul in care statisticile live revin la loc de cinste.

Rezultate Profitshare week-end Black Friday 2019:

  • vanzari de 51 milioane lei (mai slab fata de 2018 cand au fost 52,6 mil)
  • 90k de comisioane inregistrate (in 2018 si 2017 s-au inregistrat in jur de 95k)
  • 1,47 milioane de click-uri (in 2018 au fost 1,86 mil)
  • ~20k de comisioane a inregistrat cel mai bun afiliat (altul fata de anul trecut)
  • peste 706.000 lei comisioane pentru afiliati

Evident ca misterul cel mare este legat de valoarea comisioanelor inregistrate de afiliati. Valoarea vanzarilor mai mica, numarul comisioanelor este mai mic si totusi valoarea comisioanelor este destul de mare. Banuiesc ca in statisticile acestea apar comisioanele “gresite” oferite la valoarea intreaga in prima ora de Black Friday la eMAG. Ora de aur pentru afiliati care au putut vedea live cam ce inseamna reducerea comisioanelor la doar 1%. As vrea ca cei de la Profitshare sa ma poata lamuri de dragul statisticilor pe bune daca suma afisata este cea reala.

 

Pe de alta parte, daca ne uitam in topul afiliatilor inscrisi in concursul Profitshare vom vedea o discrepanta foarte mare intre primul afiliat si urmatorii doi iar apoi intre locurile 2 si 3 vs restul din top 10. De remarcat totusi ca sunt in continuare cel putin 14 afiliati cu minim 1000 de conversii in week-end-ul de Black Friday. Un lucru de apreciat. Eu nu apar in top, sunt undeva pe locul 22 in acest moment. Poate recuperez pe parcurs si ajung pe un loc 007 norocos 🙂

Rezultate 2Performant in week-end-ul Black Friday 2019:

In momentul redactarii articolului am aflat pe cai oficiale cateva cifre din care am putut sa deduc urmatoarele:

  • vanzari de aproximativ 2,6 milioane de euro
  • peste 130.000 de euro valoarea comisioanelor inregistrate de afiliati
  • numarul comisioanelor este cuprins intre 40.000 si 45.000

[UPDATE] Avem si cifrele oficiale 2Performant pentru perioada 14-17 noiembrie 2019:

  • vanzari de 2,56 milioane de euro
  • 41,4k – comisioane inregistrate
  • 156.240 euro valoarea comisioanelor inregistrate
  • 2,22% rata de conversie la nivel de platforma

 

Cei de la 2Performant au zis ca revin marti cu datele oficiale, insa la o prima vedere au anuntat o crestere de ~30% fata de anul 2018.

Vom vedea daca e sau nu asa cand se publica cifrele oficiale.

Advertiserii cu surprize

Incep cu cei care au oferit surpize placute: Elefant – desi s-a clatinat un pic a reusit sa stea pana la urma in picioare ba chiar sa-si revendice inca odata locul 1 in top Advertisers Ranking cu o crestere saptamanala de peste 1000%. A urmat BestValue.eu cu o crestere de peste 3000 de procente, Answear.ro, Vivre.ro – o surpriza placuta chiar si pentru mine, Kalapod, FashionDays, F64, SalamanderShop, Credius sau CITGrup (640.585% crestere -WTF is this?!?). Cei cu surprizele neplacute au fost BestKids si Chicco care “au uitat” sa puna codul de tracking si au fost suspendati din Profitshare – asta dupa ce au primit ceva trafic moca de la afiliati, ulterior au fost reprimiti in retea.

Majoritatea afiliatilor din top 100 au inregistrat cresteri in perioada Black Friday. Acest lucru se datoreaza faptului ca majoritatea incearca sa trimita cat mai mult trafic, dar asta nu inseamna ca au avut si profit. Eu ma bucur de faptul ca momentan am reusit sa raman pe locul 1 in Affiliate Ranking. In fapt majoritatea afiliatilor si-au pastrat pozitia si au fost doar mici modificari.

Concluzie

Overall piata de afiliere cel mult a stagnat daca nu a scazut fata de anii anteriori iar la acest lucru au contribuit din plin publisherii mari ca si in anii anteriori. Fara ei s-ar fi vazut clar unde ne situam in acest moment si nu ar arata deloc bine imaginea asta. Din punctul meu de vedere cred ca la anul o sa vedem cateva surprize legate de comisioane si perioade de recurenta. Si nu ma refer strict la eMAG cat la toti cei care au taiat cat au putut crezand ca pot sa pacaleasca in continuare afiliatii.

Black Friday 2019 si Dragos Bunea

Am pornit increzator la drum si cu ganduri mari de a ma impaca in sfarsit cu evenimentul Black Friday. Ne-am impacat dar partial.

Mi-am facut site dedicat evenimentului. L-am lansat prea tarziu pentru a putea atrage trafic organic asa ca am platit pentru tot traficul adus pe site.

Mi-am setat ca target comisioane in valoare de 5.000 de euro pentru week-end-ul de Black Friday (joi-duminica) si am avut un buget de 3.000 de euro pentru PPC. Toate bune si frumoase pana la momentul Esca (19:30 cu aproximatie) cand site-ul a picat la nici 300 de useri simultan. Discutasem cu cei de la TLH.ro cu o saptamana inainte sa trec la un server VPS mai performant pentru Black Friday. Ei au zis sa revin joi cu cererea. Am revenit. Mi s-a facut upgrade-ul doar ca ambele site-uri tinute pe server au picat. In toti anii precedenti serverul a tinut fara probleme chiar si 800-1000 de useri simultan si undeva la 30k de unici pe un interval de 30 de ore. Cum in plan era sa trimit un trafic similar nu m-am gandit ca as avea probleme facand o greseala elementara. Nu am facut un plan B pentru situatia “in caz de pica server-ul”. Bine, m-am bazat pe suportul celor de la TLH.ro care in 9 ani de zile s-a dovedit aproapte excelent. Ghinion pentru mine a fost ca fix in seara de 14 noiembrie sa nu mai fie excelent. Dupa ce le-am atras atentia ca ceva nu e in regula am primit urmatoarele mesaje:

Cand defapt site-ul arata asa cand se depasau 150-200 de useri simultan:

Dupa mai multe schimburi de mesaje si cand totul parea ca revine la normal a urmat valul 2 (ora 23:50) cand a aparut catalogul eMAG Black Friday 2019. Site-ul a picat din nou si a ramas asa cam 20-30 de minute. La suport nu a mai raspuns nimeni pentru ca desi e trecut pe site cum se ofera suport 24 x 7 x 365 am aflat a doua zi ca sta cineva la sediu doar pana la ora 24:00 si se intervine apoi doar in cazuri grave + ca suportul e pe bani, 25 de euro/ora. Desi nu scrie nicaieri acest lucru sunt absolut constient ca in cazuri de genul suportul poate implica bani, la fel ca si upgrade-ul la server sau orice alt lucru. Problema e ca nimeni nu a mai raspuns, nici pe bani, nici fara bani. N-as fi avut nici cea mai mica problema sa platesc daca ar fi fost cineva sa ma ajute cu adevarat si sa-mi explice ce ar trebui facut.

Ulterior am aflat ca problema ar fi fost de la un update pe server care a resetat setarile si au revenit by defalult limitand accesul simultan pe site a unui numar mare de useri. Trebuia doar sa modific acea setare si ar fi fost totul ok. Acum daca asta a fost sau nu problema eu nu am de unde sa stiu. Ceea ce stiu e ca pe viitor o sa invat si o sa fiu mai bine pregatit incat sa nu pierd bani. Asa e in viata. Gresesti. Platesti.

Dimineata la valul 3 (05:40 – 07:20) site-ul a fost aproape tot timpul picat. Eram deja resemnat si oprisem cam toate reclamele. Am revenit cu trafic abia dupa ora 09:00 cand site-ul era cat de cat stabil.

Rezultate Black Friday 2019 (joi-duminica):

  • 51.298 click-uri trimise catre advertiseri
  • 16.735 lei – valoarea comisioanelor inregistrate
  • 296 lei – comisionul cu cea mai mare valoare

Estimez ca am pierdut undeva la 35-40% din traficul trimis. Cel mai probabil as fi atins target-ul daca lucrurile mergeau bine ceea ce imi da sperante pentru anul viitor. Totusi, de retinut faptul ca traficul adus pe cuvinte cheie derivate “black friday” converteste foarte slab overall, sunt anumite nise unde poti avea rate de conversie foarte bune si in final accept faptul ca am facut un test din care am avut numai de invatat. La fel ca si ceilalti afiliati am iesit foarte putin pe plus si ma voi baza pe recurenta pentru a creste profitul, dar astept sa vad si ce procent de comisioane vor fi anulate.

Concluzie

Calatoria este mai importanta decat destinatia. Adica nu am castigat nimic dar ce bine ne-am simtit, nu-i asa? – Lucian Ulecan

A zis-o magistral Lucian. Nu ar avea rost sa mai complic lucrurile si sa intru in alte detalii 🙂

7 thoughts on “Cum a fost Black Friday 2019

  1. A fost cel mai relaxant Black Friday de vreo 4 ani incoace. Aveam niste campanii Adword care le mai foloseam sporadic in timpul anului si care erau deja optimizate. Am carpit ceva pe ici pe colo cu o zi inainte. Stiam de anii trecuti ca daca promovez cu o saptamana inainte nu o sa fac multi purici in ziua de “blec”. Tot asa stiam ca vanzarile cele mai mari sunt undeva de la 6 dimineata pana pe la vreo 12 la amiaza apoi cresc iar spre seara. Dupa vinerea neagra urmeaza inca 2 zile dar mult mai slabute.Fata de alti ani am licitat sume la jumate chiar daca am pierdut mult trafic.Nu renta sa ies la bataie si sa licitez pe cuvinte cheie “sume nesimtite”.In concluzie pot spune ca am fost super relaxat, am bagat mult mai putini bani ca anii trecuti dar mi-a iesit undeva peste dublu. Daca o sa-mi taie din comisioane , la anul nici nu o sa ma mai obosesc cu “blecul”. Lumea e mult mai prudenta cu banii ei si mai mult ca sigur anul asta a fost o corectie pt.ca bula afilierii s-a umflat prea mult. Mai mult ca sigur ca advertiserii vor fi mult mai oameni cu afiliatii.

    1. Ma bucur sa vad ca exista oameni atat de deschisi ca tine si dragos si oferiti date de “tailoring” chiar daca le-ar putea citi si prelua la randul lor “mura-n gura” si advertiserii sau alti afiliati in propriile campanii de adsense sau alt tip de cpc. De ex., treaba asta sa licitezi pe intervalul orar cel mai activ de black friday e o chestie ce tine de experienta si analiza a statisticilor pe care o dai pur si simplu pentru cine are ochi sa vada 🙂
      Am uitat sa te felicit, Dragos, pentru articol. Sper sa postezi mai des, eu urmaresc cu interes.

      1. In acelasi timp, ma gandesc ca daca multi oameni vor licita in acelasi interval orar, suma la licitatie va deveni foarte mare si poate ar fi mai profitabil dpdv al roi-ului sa folosesti apoi intervalul mai putin atractiv pentru licitatori 😀 Cred ca nu prea exista reteta asigurata, mereu trebuie sa ai in vedere tendintele si miscarile competitiei in domeniul asta ca si in altele 😛

  2. Salut, Dragoș,

    În statisticile Profitshare nu figurează greșelile care au apărut la eMAG în perioada 07:30-08:00, acele comisioane au fost recalculate imediat după remedierea problemei iar statisticile updatate.

    Mulțumim pentru articolul detaliat, cu toții putem învăța ceva de aici.

    Baftă la conversii!

  3. Legat de tlh, este ultimul hosting pe care l-am avut in ro dupa ce am schimbat mai multi si am renuntat si la ei in final. Tot asa, downtime cand ti-e mai bine sau tabela din baza de date care mi se corupea la 1-2 luni (probabil medii de stocare proaste sau nu stiu). M-am mutat pe online.net in franta unde am luat server dedicat la ce dadeam la tlh pe vps si cu ssd si ram mai mult si nu am mai intors capul la vreun hosting din romania sau alta tara. Si latenta este doar cu vreo 20ms mai mare ca in .ro, deci nesemnificativ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.