Marketing afiliat în Slovacia: funcționare și stadiu actual
Afilierea este un segment de marketing online foarte bine dezvoltat în Slovacia. Există sute de publisheri care activează pe piață, iar majoritatea jucătorilor importanți în e-Commerce își lansează propriile campanii de afiliere. Astfel, marketingul afiliat a crescut semnificativ în ultimii ani, iar un aspect de mare interes la ora actuală este crearea unei legături solide între piața de afiliere din Slovacia și cea din Cehia.
Ocuparea pieței
Numeroase rețele de afiliere operează deja pe piața locală. Dognet, una dintre aceste rețele, a fost lansată inițial exclusiv în Slovacia. O altă rețea de acest gen este și Affial, cu deosebirea că aceasta se focusează mai degrabă pe magazinele online cu un singur produs. Rețelele lansate în Cehia, precum eHub, AffiliateClub sau gigantul CJ.com, sunt deja destul de renumite în Slovacia. Pe de altă parte, piața slovacă, fiind mai mică, nu este încă în vizorul altor jucători europeni, cum ar fi Awin, TradeTracker, Tradedoubler sau Admitad – rețele de afiliere foarte cunoscute în rândul celor activi în marketing afiliat. Conform estimărilor, aproximativ 1.500.000 de conversii pe an sunt generate și mediate în Slovacia în cadrul marketingului afiliat pentru e-Commerce – prin așa-zisele campanii de e-shop.
Având în vedere că Amazon nu operează în Slovacia, publisherii sunt de regulă axați mai mult pe magazinele online locale. Acesta este un mare avantaj comparativ cu alte piețe în care afiliatul gravitează în principal în jurul programului de afiliere Amazon ca lider de piață, neglijând astfel posibilitatea de a promova și alte campanii e-Commerce.
Revenind la Dognet, trebuie menționat că în prezent peste 250 de campanii sunt active în cadrul rețelei. Ceea ce înseamnă că Dognet a devenit lider de piață în Slovacia, fiind în același timp o sursă educațională prin cărțile publicate pentru publisheri, bloggeri și unele chiar și pentru advertiseri. Ba mai mult, Dognet activează deja pe piață de peste șase ani și oferă în prezent peste 500 de campanii de afiliere în întreaga regiune CEE, cu peste 1.000.000 de conversii, iar clienții săi includ branduri precum Möbelix, GATE, Axa, BioTechUSA sau Dermacol.
Proiecte de publishing
Piața de afiliere a progresat puternic în ultimii ani, dezvoltându-se o adevărată expertiză în jurul ei. Deja nu mai vorbim de câțiva indivizi care generează clickuri în afara orelor de muncă, ci de entități care au făcut din marketingul afiliat un adevărat business. Iar motoarele de căutare, înțelegând asta, au început să promoveze masiv conținutul de calitate, așa încât în Slovacia, de pildă, mai mulți publisheri de conținut servesc majoritatea pieței. Pe lângă acest lucru, sute de publisheri mai mici sunt activi și o mulțime de alții noi continuă să apară, iar rețeaua Dognet este pregătită să-i primească.
Tot pe piața de afiliere sunt active și un număr de portaluri de cashback și site-uri de cupoane de reducere. Dintre portalurile de cashback, merită menționate Tipli.sk, Refundo.sk și PlnáPeňaženka.sk, iar dintre site-urile de cupoane – platforme internaționale, precum Picodi.com, VašeKupóny.cz sau Bonipo.cz.
Comunitatea de afiliați
Comunicarea în cadrul comunității funcționează în principal prin grupuri de Facebook ca TOPaffilak.cz – Affiliate diskuze #CZaffil #SKaffil sau grupuri de rețele interne, cum ar fi Affiliate podpora Dognet. Comunitatea este activă inclusiv pe Twitter, unde discuțiile sunt centrate în jurul hashtag-ului #skaffil. Forumurile sau revistele de afiliere clasice sunt mai mult sau mai puțin prezente, alături de bloguri precum Ondrěj Martinek, Affilák.cz, Peter Chodelka sau Jozef Kroupa.
Viitorul marketingului afiliat în Slovacia
Având în vedere o evidentă tendință ascendentă, se presupune că marketingul afiliat are o importanță din ce în ce mai mare printre publisheri și advertiseri. Mai mult de atât, piața este încă mică, iar jucători precum Amazon nu vor fi prea curând prezenți în Slovacia, lăsând astfel loc pentru dezvoltarea magazinelor online locale.
Dacă ești advertiser în căutarea unui partener în Slovacia pentru programul tău de afiliere, îți recomandăm să optezi pentru rețele locale, în detrimentul jucătorilor mondiali sau europeni. Aceștia din urmă, fiind prea mari pentru o piață atât de mică precum cea slovacă, de regulă nu acordă la fel de multă atenție particularităților pieței sau comunității de afiliere de acolo. Mai mult de atât, este chiar de preferat să alegi o singură rețea locală, dar care să servească pe deplin întreaga regiune CEE, iar Dognet este chiar o astfel de rețea – o opțiune ideală pentru piața CEE.
Practic, este cel mai avantajos pentru un advertiser să aleagă un singur jucător pe mai multe piețe. Desigur, această variantă trebuie consolidată de o opțiune alternativă. Astfel, dacă o rețea poate acoperi, să zicem, cinci țări din regiunea CEE, un advertiser poate alege pentru programul său de afiliere o a doua rețea ca specializată, de ex. pentru piața occidentală.
Marketing afiliat în Cehia: funcționare și stadiu actual
Afilierea este un segment de marketing online foarte bine dezvoltat în Cehia. Există sute de publisheri care activează pe piață, iar majoritatea jucătorilor importanți în e-Commerce își lansează propriile campanii de afiliere. Astfel, marketingul afiliat a crescut semnificativ în ultimii ani, iar un aspect de mare interes la ora actuală este crearea unei legături solide între piața de afiliere din Slovacia și cea din Cehia.
Ocuparea pieței
O serie de rețele de afiliere operează deja pe piața locală. Cele mai vechi rețele includ nume ca eHub sau gigantul CJ.com. De menționat sunt și rețelele eRetail sau AffiliateClub, care sunt strâns legate de proiecte de cashback.
O altă prezență solidă în Cehia este și rețeaua de afiliere de origine slovacă Dognet, care servește de asemenea piețele din Slovacia și Ungaria, unde este în mod evident un lider în marketingul afiliat.
Pe de altă parte, piața cehă, fiind mai mică, nu este în vizorul altor jucători europeni, cum ar fi Awin, TradeTracker, Tradedoubler sau Admitad – rețele de afiliere foarte cunoscute în rândul celor activi în marketing afiliat. Conform estimărilor, aproximativ 3.200.000 de conversii pe an sunt generate și mediate în Cehia în cadrul marketingului afiliat pentru e-Commerce – prin așa-zisele campanii de e-shop.
Având în vedere că Amazon nu operează în Cehia, publisherii sunt de regulă axați mai mult pe magazinele online locale. Acesta este un mare avantaj comparativ cu alte piețe în care afiliatul gravitează în principal în jurul programului de afiliere Amazon ca lider de piață, neglijând astfel posibilitatea de a promova și alte campanii e-Commerce.
Revenind la Dognet, trebuie menționat că în prezent peste 250 de campanii sunt active în cadrul rețelei. Conform estimărilor, Dognet este pe locul 2 în Cehia, fiind în același timp o sursă educațională prin cărțile publicate pentru publisheri, bloggeri și unele chiar și pentru advertiseri. Ba mai mult, Dognet activează deja pe piață de peste șase ani și oferă în prezent peste 500 de campanii de afiliere în întreaga regiune CEE, cu peste 1.000.000 de conversii, iar clienții săi includ branduri precum Möbelix, GATE, Axa, BioTechUSA sau Dermacol.
Proiecte de publishing
Piața de afiliere a progresat puternic în ultimii ani, dezvoltându-se o adevărată expertiză în jurul ei. Deja nu mai vorbim de câțiva indivizi care generează clickuri în afara orelor de muncă, ci de entități care au făcut din marketingul afiliat un adevărat business. Iar motoarele de căutare, înțelegând asta, au început să promoveze masiv conținutul de calitate. O specificitate a pieței cehe este aceea că se numără printre puținele cu un puternic motor de căutare local – vorbim, evident, de Seznam.cz, care domină deja de mult timp piața. Mai mult de atât, SEO pentru acest motor de căutare a fost mai simplu decât cel pentru Google. Drept urmare, publisherii cehi au fost mereu poziționați favorabil, dispunând de o sursă de trafic gratuită de la care au putut învăța despre funcționarea proiectelor online și a marketingului afiliat.
Piața de afiliere din Cehia beneficiază masiv de acest lucru, iar un astfel de ecosistem încă nu a putut fi creat nici în Slovacia, Ungaria sau în alte țări central-est europene.
Tot pe piața de afiliere sunt active și un număr de portaluri de cashback și site-uri de cupoane de reducere. Dintre portalurile de cashback, merită menționate Tipli.cz, Refundo.cz și PlnáPeňaženka.cz, iar dintre site-urile de cupoane – platforme internaționale, precum Picodi.com, VašeKupóny.cz sau Bonipo.cz.
Comunitatea de afiliați
Comunicarea în cadrul comunității funcționează în principal prin grupuri de Facebook ca TOPaffilak.cz – Affiliate diskuze #CZaffil #SKaffil sau grupuri de rețele interne, cum ar fi Affiliate podpora Dognet. Comunitatea este activă inclusiv pe Twitter, unde discuțiile sunt centrate în jurul hashtag-ului #skaffil. Forumurile sau revistele de afiliere clasice sunt mai mult sau mai puțin prezente, cel mai cunoscut forum fiind Webtrh.cz, prin care s-a dezvoltat o întreagă generație de publisheri și oameni de business online. Tot aici merită menționate și bloguri de profil ca Ondrěj Martinek, Affilák.cz, Peter Chodelka sau Jozef Kroupa.
Viitorul marketingului afiliat în Cehia
Având în vedere o evidentă tendință ascendentă, se presupune că marketingul afiliat are o importanță din ce în ce mai mare printre publisheri și advertiseri. Mai mult de atât, piața este încă mică, iar jucători precum Amazon nu vor fi prea curând prezenți în Slovacia, lăsând astfel loc pentru dezvoltarea magazinelor online locale.
Pe de altă parte, în Cehia există deja un puternic jucător local – magazinul online Alza.cz – cu o prezență solidă și constantă atât în Cehia, cât și în Slovacia și Ungaria, ceea ce poate descuraja un competitor ca Amazon să se lanseze pe aceste piețe.
Dacă ești advertiser în căutarea unui partener în Cehia pentru programul tău de afiliere, îți recomandăm să optezi pentru rețele locale, în detrimentul jucătorilor mondiali sau europeni. Aceștia din urmă, fiind prea mari pentru o piață atât de mică precum cea slovacă, de regulă nu acordă la fel de multă atenție particularităților pieței sau comunității de afiliere de acolo. Mai mult de atât, este chiar de preferat să alegi o singură rețea locală, dar care să servească pe deplin întreaga regiune CEE, iar Dognet este chiar o astfel de rețea – o opțiune ideală pentru piața CEE.
Practic, este cel mai avantajos pentru un advertiser să aleagă un singur jucător pe mai multe piețe. Desigur, această variantă trebuie consolidată de o opțiune alternativă. Astfel, dacă o rețea poate acoperi, să zicem, cinci țări din regiunea CEE, un advertiser poate alege pentru programul său de afiliere o a doua rețea ca specializată, de ex. pentru piața occidentală.