5 sfaturi pentru un Black Friday de succes

Desi nu am mai scris de mult timp aici pe blog (am 3 articole in draft de luni bune) am zis ca ar fi fain sa scriu tot despre Black Friday, dar nu radiografia de dupa eveniment asa cum v-am obisnuit ci sa incerc sa ofer si cateva sfaturi utile. Nu o sa ma lungesc aiurea si o sa trec direct la subiect.

 

1. Primul sfat: sa tina serverele!

O spun din experienta. Am trait momentele de inceput cand picau serverele eMAG si radeau mai toti pe sub mustati ca apoi sa le cada rand pe rand in anii ce au urmat. Am fost acolo pe baricade cand marele elefant.ro a picat in nas si toti afiliatii plangeau pe la colturi (inclusiv subsemnatul). Au urmat Profitshare, 2Performant si 99% din magazinele online. Apoi site-urile afiliatilor. N-am invatat nimic din toate acestea asa ca in 2019 mi-am luat-o grav. Astfel ca sfatul meu e sa te asiguri ca ai un plan B pentru ca indiferent de situatie sa poti sta cu site-ul live. O solutie simpla este oferita de Cloudflare unde iti poti seta ca in cazul in care ai probleme cu serverul sa ti se afiseze versiunea statica a site-ului. Dar cea mai buna varianta in cazul in care te astepti sa ai un trafic mai mare, ar fi sa iti iei un server din afara. Exclude Romania ca sa nu ai probleme. Or fi cateva companii ok, dar raportul calitate/pret e jalnic. Eu recomand Cloudways si poti sa citesti aici de ce.

 

2. Verifica link-urile

Majoritatea avem si site-uri unde postam link-uri de afiliere. Indiferent ca este vorba de un site cu articole, bazat pe feed-uri, de cupoane reducere etc. Este extrem de important sa aloci timpul necesar pentru a verifica link-urile. Un link mort inseamna trafic pierdut dar si potential comision pierdut. Un link care face redirect in homepage-ul advertiserului sau catre o categorie de produse si nu catre un produs specific (in cazul in care link-ul initial ducea catre un anume produs) va avea o rata de conversie infima. Din experienta iti spun. Mi-a fost lene. Am pus link catre categorii si nu catre produse pentru ca ieseau din stoc. Rata de conversie a ajuns de la peste 1,5% la doar 0,3%. De Black Friday nu vrei sa ti se intample asta asa ca ia masuri din timp. Daca ai un site sau un LP dedicat evenimentului te sfatuiesc sa pui pe langa link-urile evidente catre landing page-urile dedicate evenimentului ale fiecarui advertiser in parte si link-uri contextuale in care sa recomanzi anumite produse si sa explici de ce. Rata de conversie la astfel de link-uri poate ajunge si la 8-10% daca indeplinesti 3 conditii:

  1. sa fie o promotie cu adevarat buna de care ai profita si tu (ex: anul trecut mi-am cumparat un purificator Xiaomi pentru ca aveam nevoie si chiar era la un pret foarte bun)
  2. sa arati promotia unei audiente interesate de respectivele produse (nu poti sa vinzi un laptop de gaming unei femei de 40 de ani)
  3. sa pui link-ul corect catre produs (nu de putine ori am vazut afiliati care puneau link catre lp-ul campaniei si nu catre produsul aflat la promotie – in euforia evenimentului lumea se pierde in promotii si daca nu ajunge repede pe pagina produsului ca sa-l adauge in cos o iasa din site si o sa caute in alta parte)

 

3. Planifica

Oricat de banal ar parea daca nu iti faci un plan in care sa-ti stabilesti bugetul, target-ul si un plan B in caz ca unele lucruri vor merge prost nu vei avea prea mari sorti de izbanda. E posibil sa ai noroc, dar asta nu te deosebeste prea mult de un jucator de pariuri.

In cei 10 ani de cand imi planific “atacul” pentru evenimentul Black Friday am comis-o si eu de foarte multe ori. Am ratat multe oportunitati datorita lipsei unui plan bine stabilit sau a unuia incomplet, dar au fost cateva momente in care am reusit ceva performante remarcabile: 2013 (anul in care am descoperit ce inseamna cu adevarat Black Friday), 2014, 2016 si 2020. Printr-o exceptie de la regula am reusit sa castig concursul organizat de 2Performant in 2019 desi conversiile care m-au facut castigator nu s-au datorat evenimentului Black Friday.

Ce vreau sa spun cu lauda de sine este ca in anii in care am avut un plan si l-am respectat, lucrurile au mers bine.

Planul il concep foarte simplu. Nu sunt un fan al planurilor complexe ci mai degraba simple si bine definite.

  • imi setez target-ul pe care vreau sa-l ating.
  • calculez pe baza statisticilor din anii anteriori numarul de click-uri pe care trebuie sa-l am, ce rata de conversie e necesara si evident, costul.
  • stabilesc apoi un buget total
  • pun pe hartie cu ce advertiseri am facut performanta in anii anteriori. Stabilesc ce voi vinde, de la cine si ce timp si buget voi aloca pentru fiecare in parte
  • ma gandesc la un plan B in care iau in calcul o schimbare de strategie, dar si alti advertiseri pe care ar trebui sa ii incerc.

De retinut ca la stabilirea bugetului iau in calcul cat cheltui pentru articole, cat pentru SEO (asta le fac mai din timp), cat pentru Google Ads  si cat pentru Facebook Ads. In plus mai iau in calcul si cate reclame cu vizual atractiv voi avea nevoie pentru promovarea pe Facebook. Fac acest lucru pentru ca inevitabil Facebook imi aduce un trafic mult mai ieftin fata de Google si nu de putine ori am avut surprize placute sa vad ca nu sunt diferente atat de mari intre profitabilitatea data de campaniile derulate prin ad-uri pe Facebook si traficul platit pe search in Google. Si pentru ca de cele mai multe ori platesc pret redus la crearea de bannere cu conditia sa pun si un link aici o sa va fac si o recomandare de graphic designer cu preturi mai mult decat decente, dar cu un portofoliu destul de mare care include afiliati si magazine online din diferite domenii.

 

4. Testeaza si fi atent la detalii

Cand spun testeaza ma refer la tot ceea ce faci si planifici. Dar ca sa fiu mai exact iti dau un exemplu foarte simplu. De regula lucram de pe un desktop/laptop, dar de cativa ani incoace majoritatea traficului de pe site-uri, inclusiv pe ecommerce vine din mobil. E foarte posibil ca ceea ce faci si arata bine pe desktop sa nu mai fie atat de user friendly pe mobil, iar o asemenea greseala te poate costa mult. Testeaza site-ul de pe mai multe dispozitive daca le ai la indemana si corecteaza lucrurile care nu pare in regula. E foarte important ca de Black Friday site-ul sa fie usor de accesat si de parcurs. In plus testeaza viteza de incarcare a site-ului si incearca sa-l faci cat mai rapid pe mobil. Aici PageSpeed insights de la Google iti poate oferi toate informatiile necesare.

Daca te axezi mai mult pe campanii directe de trafic platit si aici trebuie sa fi foarte atent sa promovezi landing page-ul campaniei. De multe ori el este activ cu cateva zile inainte, doar ca nu sunt incarcate produsele. Poti sa ceri url-ul advertiserilor pe care vrei sa-i promovezi si ai campania setata cu un buget low, dar sa fie deja activa cand se dau drumul la promotii si sunt incarcate produsele. Nu ai sanse prea mari sa pornesti reclame si sa faci performanta fix in ziua evenimentului. De cele mai multe ori incep sa apara probleme si la Google sau Facebook cu aprobarea reclamelor si te poti trezi ca iti porneste campania la finalul zilei cand nu mai ai ce sa vinzi.

Un alt sfat legat de campaniile PPC ar fi sa discutati cu advertiserii si sa cereti categoriile si/sau produsele pe care le vor include in promotie. Asa veti putea sa setati din timp campanii pe care in ziua evenimentului doar le mariti bugetul la nivelul dorit corelat cu performanta fiecareia.

 

 

5. Sa vina click-urile!

Cand este cel mai bun moment sa dai drumul la trafic si sa scalezi pe cat posibil?

O intrebare la care am cautat raspunsul timp de 10 ani de cand sunt implicat in promovarea evenimentului Black Friday. Doar anul trecut am trimis >200.000 de click-uri in saptamana (luni-duminica) cu Black Friday si am generat vanzari de peste 3 milioane de lei, iar cele 3 site-uri ale mele au atins borna de 100.000 de vizitatori week-end-ul evenimentului.

Din experienta proprie cel mai bun moment in care sa incepi sa trimiti trafic este ziua de marti. Dar pentru asta e nevoie sa ai totul pregatit cu macar 5-7 zile inainte pentru ca algoritmii Google si Facebook sa invete despre ce anume vrei sa promovezi si sa te ajute. Poti sa faci si direct atunci reclame doar ca sansele de a avea un cpc decent scad dramatic.

Tine minte cele 3 momente cheie in care trebuie sa trimiti cat mai mult trafic posibil:

  • momentul Esca – joi – stirile PRO TV de la ora 19:00 – e primul val
  • intervalul 23:00 – 01:00 – momentul cand apar cataloagele la magazinele cunoscute: eMAG, Flanco, Altex etc. dar si momentul cand magazinele de fashion dau drumul la promotii
  • intervalul 06:00 – 09:00 – un alt moment cheie cand in trecut se tocea butonul de f5, iar acum se da cu refresh de pe mobil ori asteapta notificarea din aplicatie pentru startul reducerilor la eMAG. De regula cei care nu prind oferta dorita pe eMAG incep sa caute alte oferte similare si scopul nostru, al afiliatilor, este sa-i indrumuam catre alte oferte similare sau chiar mai bune.

 

Cam aici ma opresc cu sfaturile. Sunteti bineveniti cu completari si alte informatii utile in zona de comentarii.

 

Pana una-alta trebuie sa ma pregatesc pentru cel mai interesant concurs organizat vreodata in afiliere si care incepe maine dimineata la 11:00 pe 2Performant.com.

 

 

 

3 thoughts on “5 sfaturi pentru un Black Friday de succes

    1. Daca tot ti-am raspuns in privat dupa ce ne-am lamurit despre ce era vorba mai exact atunci cred ca e ok sa spun si aici. Profitul a fost de ~25% din suma investita. Fara recurenta ca nu am stat sa iau la puricat toate link-urile sa vad care erau din BF si care nu. A fost bine.

  1. poti adauga ca un sfat pentru utilizatori, ca toate produsele pe care le urmaresc sa nu le salveze in COS ci in FAVORITE. Toate produsele salvate in COS se vor sterge automat, in aplicatia eMAG. In acest fel castigi si tu (site) cat si clientul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.