Cum a fost Black Friday 2021

Anul acesta Black Friday a venit cu o mega surpriza pentru magazinele online. Bine, pare ca cineva a stiut “pe surse” ce o sa se intample si a facut o modificare salvatoare cu o luna inainte. Trebuia sa fie un semnal pentru ceilalti comercianti, dar a fost ignorat aproape in totalitate. Astfel, cu doar cateva zile inainte, celebrul blogger care mixeaza afilierea cu adsense-ul, Cucu, posteaza articolul care avea sa arunce nucleara in ecommerce-ul autohton. Altex.ro amendat de ANPC pentru reducerile fictive afisate de Black Friday. La asta se adauga si recomandarea de inchiderea site-ului. Zumzet mare in online. Au urmat apoi o serie de magazine cu renume care au primit amenzi, iar altele care si-au scos serverele din priza sa poata opera modificarile in liniste. Marele eMAG a fost acoperit.

Era un semnal cat se poate de clar ca acest lucru o sa se resimta si in afiliere. Dar nu putea nimeni sa spuna exact cat si cum. Acum avem datele si va spun in randurile de mai jos cum a fost Black Friday 2021 in marketing-ul afiliat.

 

Vanzarile de Black Friday 2021

La o prima vedere se pare ca marele castigator si in 2021 este eMAG. Acesta a anuntat la ora 13:13 vanzari de 422 milioane de lei. Nu am gasit pana la ora redactarii articolului cifrele finale pe ziua de Black Friday. Dar daca ne uitam pe timelapse-ul cu vanzarile din 2020 o sa vedem ca au atins borna de 422 de milioane cu 56 de minute mai devreme. Ceea ce se traduce cu un plus de ~15%. Asta inseamna ca au fost in target, ba usor peste atat in 2020 cat si in 2021.

[Update]

Am primit de la Radu video-ul cu timelapse-ul de anul acesta. Cresterea eMAG a fost ~5% fata de 2020.

 

A se vedea si cresterea enorma a comenzilor prin easybox. Probabil cea mai inspirata investitie a eMAG. Fie ca vrem sau nu, eMAG are meritul sau pentru tot ceea ce inseamna ecommerce-ul in Romania, iar asta include si afiliere.

 

 

Vanzarile Black Friday 2021 in afiliere

 

Atacul de anvergura a “comandamentului ANPC” a avut ca efect colateral si vanzarile in afiliere care au fost per total mai mici fata de anul trecut. Dar daca impartim pe retele si programe de afiliere o sa vedem ca printre castigatori se numara 2Performant si FashionDays.ro

2Performant au reusit sa conceapa in primul rand cel mai complex concurs din afiliere de pana acum: Open World. Premiile foarte mari (locul 1 are sansa la 15.000 de euro + inca 2-3000 de euro din bonusuri acumulate) au atras un numar semnificativ de afiliati, insa inca de la inceputul concursului s-au demarcat primii doi castigatori, TidyShopping si GlewSolutions. Acestia au atins recent si borna de 1 milion de euro (fiecare) vanzari generate in concurs. Iar acest lucru s-a reflectat automat si in vanzarile generate in 2Performant din saptamana Black Friday.

La asta adaugam si un numar surprinzator de mare de afiliati care au inregistrat cresteri bune si foarte bune in saptamana aceasta. Ceea ce inseamna ca “tortul” numit 2Performant a inceput sa creasca usor in marime si sa fie impartit in mai multe felii. Dar sa nu uitam si numarul mai mare de advertiseri care evident, daca sunt performanti, cresc automat valoarea vanzarilor si a comisioanelor inregistrate in retea.

Ce mai trebuie sa specificam la acest capitol este faptul ca Black Friday in 2Performant insemna intreaga saptamana. Un lucru simplu de inteles daca ne raportam la faptul ca majoritatea advertiserilor dau startul la promotii inca din primele zile ale saptamanii si prelungesc cel putin si peste week-end. Astfel, va prezint estimarile personale pentru cifrele de anul acesta.

 

Rezultate estimate pentru 2Performant  Black Friday 2021:

UPDATE:

Primele cifre oficiale din partea 2Performant vin pentru perioada 1-14 noiembrie:

  • 6.929.804 euro + TVA – valoarea vanzarilor generate
  • 418.500 euro + TVA – valoarea comisioanelor inregistrate

Cresterea strict pe aceasta perioada este de 37,5% (valoarea comisioanelor)

 

Estimarile personale pentru perioada 8-14 noiembrie 2021:

  • vanzari de ~5 milioane de euro
  • peste 70.000 de vanzari generate
  • >300k euro – valoarea comisioanelor generate

*Articolul va fi updatat odata ce apar cifrele oficiale

Totusi, daca ne uitam strict pe ziua de vineri o sa vedem ca statisticile sunt similare cu cele din anul anterior. Fac ce fac cei de la 2Performant dar fac bine de reusesc sa aduca cresteri an dupa an desi toate calculele aratau ca lucrurile sunt complicate. Si e de inteles. Sunt listati la bursa, iar acest aspect nu poate fi neglijat.

Revenind la afiliati. Se observa ceea ce am spus mai sus legat de concurs, afiliati mai multi, felii mai multe.

Schimbarile fata de acum un an sunt evidente. Afiliatii n-au mai inregistrat cresteri spectaculoase, au fost doar cateva exceptii, iar cei cu site-uri dedicate evenimentului au suferit la mai multe capitole.

 

Trecem marea si ajungem la Profitshare.

Nu am vazut schimbari fata de anul trecut. Concursul Sale Wars a fost anuntat tot in aceeasi perioada. Singurul lucru de bun augur il vad faptul ca au tinut cont de opiniile afiliatilor si au reintrodus fatalitatile pentru fiecare liga in parte, astfel ca afiliatii care promoveaza strict in preajma evenimentului vor avea niste piedici in plus pentru a pune mana pe marile premii. Premiul eMAG mi se pare interesant daca ne gandim ca se tine cont de cresterea YoY pe valoarea vanzarilor, iar acest lucru cred ca il face un premiu atragator pentru majoritatea afiliatilor inscrisi in fiecare liga. Bine, mai putin in  WELL EQUIPPED 🙂

Si ca tot vorbim de premiul pentru cresterea vanzarilor la eMAG se vede foarte clar faptul ca anul acesta vanzarile in Profitshare au fost mai mici fata de 2020. Un lucru cel putin ciudat tinand cont ca eMAG a raportat o crestere de cel putin 15%. Ceva nu da bine in toate ecuatia asta.

Smecherila, afiliatul care a inregistrat anul trecut un numar record de peste 16.000 de puncte, anul acesta a atins cu greu borna de 4000 si are o scadere de 5,4 milioane de lei – vanzari eMAG. La fel si Gomy, care anul asta a intuit bine la categoria fashion, are o scadere considerabila pentru vanzarile la eMAG. Singurul din top cu crestere buna este Mobilissimo.

 

Rezultate estimate pentru Profitshare de Black Friday 2021:

  • ~50 de milioane de lei – vanzari generate
  • ~75k – conversii inregistrate
  • undeva la 2 milioane de click-uri
  • ~600k lei – valoarea comisioanelor inregistrate

*Cifrele vor fi updatate odata ce apar cele oficiale

Din pacate anul acesta nu a mai fost live lp-ul cu statisticile in timp real.

Da, Profitshare au o scadere anul acesta. Nu am gasit o explicatie viabila si astept articolul oficial sa vad mai exact care sunt cifrele raportate pentru a trage o concluzie intr-un update.

 

Concluzie & lucrurile care nu se spun in articolele oficiale

In cei peste 10 ani de zile de cand sunt implicat in marketing-ul afiliat am inteles ca nu se pot da anumite lucruri oficial in public. Stiu, da rau la business. Asa e cutuma. Ei bine, pentru acest lucru s-au aliat astrele si am aterizat eu in afiliere. Ca nu-mi plac astfel de chestii, de a baga mizeria sub pres si a zambi ca si cum totul e perfect. Pentru faptul ca spun lucrurilor pe nume tind sa cred ca sunt respectat. Chiar daca sunt hulit de o parte sau apreciat de alta. Toti cei care ma cunosc stiu ca sunt tipul ala care le spune verde-n fata, dar care stie sa si accepte criticile, nu-mi plac nici mie, dar le accept. Ei bine, haideti sa concluzionam dand cartile pe fata.

Cifrele

Era cat se poate de clar inca din 2019 ca piata de afiliere din Romania o sa scada in preajma evenimentului Black Friday. A venit pandemia si a salvat 2020, dar anul acesta lucrurile nu au mai putut fi tinute sub control si vedem clar o scadere a vanzarilor generate prin marketing-ul afiliat. Lipsa Altex afiliere colerat cu vanzarile slabe pe eMAG.ro, Flanco, Elefant, Vivre, Somproduct, Orange, Decathlon si multi altii care nu au mai inregistrat cresteri spectaculoase, prin afiliere cel putin, arata cat se poate de clar ca exista o problema ce trebuie remediata. Eu cred ca sunt mai multe.

Majoritatea afiliatilor cu care am discutat au avut scaderi fata de anul precedent. Cei care fac PPC au trimis mai putin trafic intuind ca lucrurile o sa scartaie, iar cei care fac content au avut scaderi date de problemele mentionate si de Catalin pe grupul de Facebook.

Code of Conduct

In urma cu un an de zile am discutat pe grupul de afiliere (unde nu se sterg comentarii pe motivul ca asa-i in tenis) despre regulile stupide introduse de anumiti advertiseri. Gen, elefant, alecoair si inca cativa s-au gandit ei sa introduca in TOS ca afiliatii care au link-uri catre ei nu mai au voie sa-si aduca trafic platit din Google Ads. Ca asa zic ei. Ca asa le-a zis manager-ul caruia asa i-a zis o pasarica care a vazut ea ca DSA-urile unor afiliati preiau pe baza algortimului Google articolele care fac referire la ei si na, se face brand bidding ca se fac 50 de afisari si 10 click-uri pe un articol care are link-uri catre ei. Ne fura afiliatii!

2Performant le-a dat voie. Ca doar nu puteau sa-i supere cu ceva. Asa-i cutuma. Nu te pui rau cu advertiserul.

Subsemnatul impreuna cu cativa afiliati de top am cautat solutii. Initial am vrut sa facem ceva frumos sa le aratam ca suntem uniti si putem sa-i ardem la buzunar si noi. Dar hey, am zis ca daca expunem problema o sa gaseasca o solutie convenabila cei de la 2Performant. Si dupa mai multe insistente a aparut Code of Conduct.

Bun. Totul frumos pana in Q4, mai exact de Black Friday, cand cred ca mai toti afiliatii, fie de top sau nu, au observat ca acest Code of Conduct este folosit drept un TOS suplimentar pe care doar afiliatii trebuie sa-l respecte la virgula, altfel te trezesti cu zecile de mail-uri URGENTE cum faci brand bidding indirect, direct si ATENTIE! cross brand bidding indirect – asta zici ca e fatalitatea din Mortal Kombat. Adica eu nu trebuie doar sa pun toate brand-urile inscrise in 2Performant (nu conteaza ca tu nu-i promovezi, trebuie) ci si brand-urile cu care concureaza brand-urile pe care le promovezi. Unde sa pui asta? La ad-ul in care iti promovezi tu site-ul propriu. Mind blowing.

Ar fi frumos sa adaug aici niste screenshot-uri cu advertiserii care se bat intre ei pe brand bidding (chiar unii fosti afiliati 😉 ) ori unii afiliati cu sedii peste hotare si nu numai, de care nu e frumos sa te iei. Dar le tin la sertar. Nu stii cand ai nevoie de ele 🙂

Si uite asa ajungem la cazul Answear.ro si teapa data afiliatilor de Black Friday 2021

Long story short: Answear a anuntat ca mareste comisionul de la 10% la 15%. Toti afiliatii, inclusiv subsemnatul ne-am gandit ca e musai sa trimitem ceva trafic la Answear. Ne-am dus pe fenta. Si ne-am luat-o grav. Eu mai putin, dar am primit destule mesaje in privat de la afiliati care spuneau ca au pierdut cateva sute bune de euro trimitand trafic catre Answear.ro

Cum au dat teapa? Simplu. Au anuntat ca de Black Friday ofera extra reducere de -10% la toate produsele daca faci comanda prin aplicatie. Evident, nu au tracking in aplicatie si astfel ca vreo 70% din traficul primit de la afiliati a fost trafic bonus, gratis.

Ce a facut 2Performant si Code of Conduct?

Au dat din umeri.

Recapitulare. Advertiserul no.1 din platforma da o teapa si reteaua da din umeri. Ba nu. Reteua prin vocea unuia dintre angajati spune in public ca nu poate sa faca nimic, citez: “pentru că se pierd câteva clickuri”.

Concluzia. Modul in care este utilizat Code of Conduct ne arata ca nu este nici pe departe ceea ce am cerut in urma cu un an de zile si cred ca este nevoie de altceva. Detalii in curand pe acest blog sau pe altul 🙂

 

Si diferenta dintre FashionDays.ro – advertiser cu tracking in app:

vs Answear.ro – fara tracking in app:

Sursa de trafic este aceeasi: 90% TikTok Ads prin LP – site dedicat Black Friday.

PS Astept sa fiu suspendat din programul Answear.ro pentru cele mentionate aici. Asa e cutuma!

 

Dragos Bunea si Black Friday 2021

Daca iau in calcul doar ziua de vineri, 12 noiembrie, a fost cel mai prost Black Friday ever. Nu mi-a venit sa cred si am cautat in statisticile din ambele platforme. Fara dubii, nu mi-a iesit nimic.

Rezultatele Black Friday (miercuri-sambata) – revin cu update si aici

  • 45.861 click-uri trimise catre advertiseri
  • vanzari generate in valoare de 292k de lei
  • 416 lei – cel mai mare comision inregistrat

La fel ca si anul trecut am trimis trafic catre site-ul dedicat evenimentului. L-am impartit diferit acum: 60% Google Ads + 20% FB Ads si 20% TikTok Ads. Daca anul trecut in prima ora de cand a dat drumul eMAG la promotii am accelerat masiv si am trimis un spike de trafic, anul asta am pus pe stop 80% din ad-uri si m-am bagat la somn.

Motivul a fost asta:

 

 

vs 2020:

Ceva a fost in neregula si sper sa aflu ce.

Pana una-alta, m-am salvat singur si am un profit estimat de ~15% datorita faptului ca am intuit cativa advertiseri ce mi-au dublat castigul per 100 de click-uri in 2Performant vs aceeasi perioada din 2020.

 

La voi cum a fost Black Friday 2021?

 

 

dragos
Latest posts by dragos (see all)

5 thoughts on “Cum a fost Black Friday 2021

  1. Implicarea a fost -1 anul asta strict pe afiliere. Sa fie undeva la -30%, asta cu campanii pornite in timp real. Pe continut am facut multe modificari anul asta si n-a fost timp de revenit, asa ca unde eram bine in trecut acum s-a simtit.

    Am mixat cu branduri diferite si sunt la acelasi profit fata de anul trecut, pe sfert munca. Ah, anul trecut a fost bine, bine cu Altex.

    Cum a fost cu TikTok? Paginile noi de FB au mers? Mie mi se pare ca au aprobat f rapid ads-urile anul asta.

    1. Despre TikTok mai pe larg intr-un articole separat. Long story short: merge bine pe fashion, dar doar pe brand-uri si cand sunt promotii. Pagina noua de FB a fost blocata. Asta dupa ce a fost dezactivat BM-ul, apoi 2 conturi, reactivate ultimele, iar azi a fost restrictionata pagina – cica avea prea multe reclame respinse – nu avea nici macar una respinsa. Iar la faza asta cu support-ul, Tik-tok ads poate sa dea lectii FB Ads. Detaliez in articolul dedicat. Si da, ad-urile mi se aprobau si in noaptea de BF in cateva minute. Atat pe Google, FB sau Tik-Tok.

  2. Profitshare sau Emag mi-a “șters” foarte multe clickuri. Linkul de bitly folosit arăta peste 2500 de interacțiuni și în profitshare apăreau doar 300. Zic profitshare “sau” emag pentru că oricare dintre ei puteau face “invalidarea”, aș înclina spre emag că e ușor să “uiți” să faci tracking la o parte din trafic. Niciodată nu mi s-a întâmplat așa ceva… 99.9% suspect. Clar nu mai promovez Emag poate că o să mă orientez și eu spre 2performant sau o să promovez Amazon și pe România, în orice caz caut ALTE soluții.

  3. Salut,

    Felicitări pentru jackpot-ul din thinker race! E o performanță remarcabilă având în vedere că nu ți s-au luat în calcul lead-urile.

    Legat de Answear, sper ca decizia marketer-ului de a propune șefului o astfel de strategie pentru a fenta afiliații să le aducă prejudicii pe termen mediu și lung. Nu știu dacă a fost o decizie la nivelul grupului sau una doar pentru piața din România. A fost o lipsă totală de respect față de colaboratorii care te-au adus pe locul 1.

    Anul ăsta a fost foarte diferit de ceilalți. Am avut nu mai puțin de 3 spike-uri, comparabile între ele ca mărime. Primul când a dat Fashion Days startul, al doilea vineri și ce m-a uimit cel mai mult, a fost amploarea spike-ului de Duminică.

    După ce m-am uitat mai atent pe date, am ajuns la o concluzie care s-ar putea sa te ajute în elucidarea misterului conversiilor mici în cazul celor 3 advertiseri.

    Totul a mers bine în nișele cu public necalificat, adică acel profil care cauta o reducere pentru o anume categorie de produse din care oricum urma sa cumpere dar au așteptat BF.

    În schimb, a mers foarte prost in primele 2 spike-uri publicul calificat, care a cautat produse foarte specifice și care a fost mult mai influențat de știrile negative legate de Black Friday 2021. Totuși, majoritatea vânzărilor din spike-ul 3, de Duminică, au fost generate de către acest public. Probabil că după ce s-a mai “răcit” informația cu amenzile și ne-am apropiat de finalul evenimentului, mulți au luat decizia de cumpărare pe ultima sută de metri.

    Sunt foarte mulțumit de BF 2021 pentru ca având în vedere criza de stocuri și inflația mare putea fi mult mai rău, deci vorba lui Hagi… 🙂

    Legat de viitorul afilierii, am o părere total opusă față de a ta. Eu cred ca afilierea va fi vedeta următorilor ani în marketingul din România.
    Cei de la 2performant se misca mult mai bine față de anii anteriori atât în ce privește comunicarea cât și în chestiile logistice. Mulți afiliati s-au profesionalizat și au trecut in ultimii ani de la nivelul de câștiguri oarecum speculative către full-time affiliate job sau chiar business-uri în toată regula. Mai vin și cei din afară cu rețeta de business deja stabilită…
    Dinamica asta nu e puțin lucru și va influența decisiv piața de afiliere în următorii ani.

    Sunt curios dacă și tu ai observat un spike consistent Duminică.

    Mult succes!

    1. In primul rand tin sa-ti multumesc!

      Legat de afiliere. Cand am zis ca afilierea o sa scada in preajma Black Friday – lucru pe care l-am mentionat inca din 2018-2019 dar s-a adeverit acum, m-am referit la intreaga piata de afiliere din Romania. Nu doar la 2Performant. Am specificat ca ei au avut o crestere. O au an de an, fac ce fac, dar fac bine si isi cresc cifrele.
      Piata de afiliere anul trecut includea pe langa advertiserii din 2Performant, eMAG, Flanco si alte nume mari din Profitshare si Altex afiliere care a avut vanzari foarte mari prin afiliere (doar eu am avut 1 milion de lei vanzari aprobate in luna noiembrie 2020 la ei). Iar anul asta cand s-a tras linie se vede clar o scadere a pietii. 2Performant au mutat la timp si au organizat cel mai bun concurs prin care a stimulat cei mai buni afiliati, iar asta se vede clar in cresterea destul de buna pentru luna noiembrie de pana acum. Fara concurs probabil cresterea ar fi fost mai mica.
      Ce vreau sa spun e ca am incredere ca afilierea poate creste exponential, dar asta inseamna responsabilitate din partea tuturor celor implicati.
      A fost un spike duminica la fel ca in fiecare an. Majoritatea clientilor nehotarati au comandat pe ultima suta de metri produsele dorite tinand cont ca majoritatea advertiserilor au anuntat ca opresc promotiile in noaptea de duminica, multi aveau si countere pe site. Cu ocazia asta am facut si un comision de 250 lei eMAG – sunt ceva luni bune de cand nu am mai vazut astfel de comisioane la ei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.