Vestea a venit de dimineata, insa nu m-am gandit imediat sa scriu despre acest lucru. Mi-am spus pararea alaturi de ceilalti afiliati in grupul Marketing Afiliat Romania si cam aia a fost pana cand pe seara am discutat cu cineva implicat in afiliere de foarte multi ani si am pus cap la cap cateva lucruri legate de ce s-a intamplat la Vola in ultima perioada. Apoi am dat si peste articolul de pe paginademedia.ro unde inchiderea programului de afiliere este vazut ca un lucru de laudat. Dar hai sa le iau pe rand ca de asta am si spus sa scriu acest articol.
UPDATE – Pozitia 2Performant in legatura cu inchiderea programului de afiliere Vola.ro
Ne pare rau sa aflam despre decizia Vola. Ne-a surprins si pe noi mai ales ca sunt in retea de mai bine de 7 ani si ca in ultimii 2 ani am lucrat strans impreuna. A fost o perioada lunga un partener bun pentru noi si pentru afiliati. Dar fiecare business din platforma e liber sa-si optimizeze costurile asa cum crede de cuviinta.
S-a intamplat si in trecut ca magazine din top sa ia o pauza de la afiliere si aproape de fiecare data decizia a fost de revenire. Inclusiv acum avem discutii de acest gen si credem ca se vor concretiza in vesti bune pentru afiliati. Datele ne arata ca pentru alti jucatori de dimensiuni similare si din aceleasi industrii afilierea functioneaza. E valabil si pentru turism/ bilete de avion mai ales ca jucatorii mari globali au si ei programe de afiliere care sunt promovate inclusiv de catre romani: Booking, Expedia, Tripadvisor etc.
Marketingul afiliat e un mediu 100% masurabil in care magazinele decid cat platesc pentru o conversie si in felul acesta costurile sunt controlabile. Cu o strategie potrivita se obtin rezultate cu un ROI foarte bun: fiecare leu investit aduce acum peste 17 lei in vanzari (fara TVA), la un CPC de aproximativ 20 de bani (in medie). Din experienta celor 2.5 milioane de tranzactii si din feedback-ul pe care il primim de la magazine stim ca afilierea aduce un plus de 5-20% in vanzari.
Afilierea e un mediu important de promovare mai ales intr-o piata de ecommerce care creste cu 30-40% anual. Credem ca pe termen lung conteaza cine e in pole position si in afiliere pentru ca fiecare vanzare pe care afiliatii o pot aduce se aduna la rezultatele magazinelor si, implicit, la cota de piata.”
In luna septembrie 2016 am zis sa incerc si nisa de travel asa ca am inceput sa promovez Vola.ro mai ales ca stiam ca la ei a ajuns Adrian Horvart (ex 2Performant) cu care am mai colaborat si in trecut. Rezultatele nu s-au lasat asteptate asa ca am decis sa-i promovez si prin intermediul Facebook Ads + planuiam un proiect de nisa cu care sa incerc o promovare mixta. La inceput de noiembrie Adrian m-a invitat la o discutie privata legata de planurile Vola. Am discutat destul de mult, dar ceea ce tin minte si acum este faptul ca i-am spus ca de obicei advertiserii care cresc mult au tendinta de a se speria de costuri si de a incepe sa reduca din ele fie prin reducerea comisioanelor, a cookie-ului sau prin interzicerea unor metode de promovare cum ar fi Google AdWords. Evident ca mi s-a spus ca nu va fi asa desi i-am dat cateva exemple elocvente. In fine, a venit Black Friday cu o dezamagire totala pentru toata lumea, atat afiliati, clienti etc. Vola au dat-o in bara in stil mare dar tot atunci se pare ca au inceput sa se gandeasca la inchiderea proramului de afiliere:
A fost o decizie care s-a conturat in aproape jumatate de an, dupa multe analize si verificari pe masura ce programul de afiliere (si implicit costurile lui) au crescut. Matei Psatta – director de marketing Vola.ro
La inceput de 2017 Vola.ro anunta schimbare de site, de abordare a pietei de afiliere, se propuneau multe lucruri, se gandeau la parteneriate etc. doar ca mai nimic din toate acestea nu s-au concretizat. Initial nu am bagat de seama, dar acum am inteles de ce.
Pe partea de afiliere lucrurile au mers ok, insa am fost precaut si bine am facut. Nu pot spune ca nu ma incanta faptul ca inregistram destul de multe comisioane iar platile se faceau foarte repede. Adrian oferea destul de multe informatii cu care sa poti lucra si am apreciat acest lucru.
Pe 7 februarie am fost luati cred ca cu totii prin surprindere de guest post-ul lui Adrian pe blogul lui Geno Prussakov
Totusi la sfarsit de luna martie au aparut ceva probleme care s-au tradus mai tarziu prin interzicerea promovarii prin Google AdWords ori prin site-uri de cupoane. O miscare la care nu ma asteptam si de care am fost extrem de dezamagit la vremea respectiva mai ales ca Adrian mi-a promis ca asa ceva nu o sa se intample cat timp este el la Vola.ro, well viata ne invata multe pe fiecare in parte.
La momentul respectiv nu mi-am imaginat ca peste inca o luna si jumatate lucrurile sa devina din rau in mai rau. Ma gandeam ca o sa se axeze precum alti advertiseri care au crescut pe afiliati care au proiecte de content, in nici un caz nu ma gandeam ca o sa inchida programul de afiliere.
Totusi ceva iar nu se leaga pentru ca mesajul transmis afiliatilor a fost unul care sa lase loc de sperante pentru viitor insa declaratia data pentru paginademedia.ro nu lasa prea multe sperante:
Cand am realizat ca marketingul afiliat se suprapune cu multe alte medii platite si nu este sustenabil in modelul actual de atributie, am decis sa oprim programul. Odata ce am avut concluzia, decizia s-a luat imediat, iar anuntul s-a facut la fel de rapid, industria nu prea ne permite sa stam pe loc.
Acum dupa ce am analizat si eu un pic activitatea Vola.ro din septembrie 2016 si pana in prezent pot sa trag cateva concluzii.
Cand a venit Adrian Horvart lucrurile au inceput sa se miste in bine, au fost atrasi afiliati noi, au fost sustinuti cei vechi, s-au oferit informatii, s-au propus colaborari iar programul de afiliere a crescut destul de mult si asta pentru ca acest lucru s-a urmarit de catre cei de la Vola. Daca ne uitam bine la datele oferite se pare ca afilierea a ajuns sa aduca undeva la 15% din vanzari. Ceea ce e wow! Asta pana cand in ianuarie a aparut in peisaj Matei Psatta ca director de marketing. Un tip care stie orice altceva dar nu afiliere. Eh, aici lucrurile au inceput sa se bata cap in cap. Adrian se pare ca avea un plan de 6 luni pentru a demonstra ca afilierea e un canal de marketing de tip win-win si care poate aduce beneficii reale, doar ca Matei avea un alt plan tot de 6 luni zice el in care sa demonstreze ca programul de afiliere are costuri prea mari si trebuie inchis. De ce? Pentru ca asa procedeaza cei care nu inteleg afilierea.
La toate acestea cred ca se adauga si ceva influenta din partea partenerilor din Polonia.
Cert e ca Vola.ro isi inchide programul de afiliere din 2Performant la 7 ani distanta de la lansare si in cel mai bun moment al sau dezamagind destul de multi afiliati.
Consider ca s-au pripit in ceea ce priveste aceasta decizie si cred ca se puteau gasi solutii asa cum au facut alti advertiseri mari care s-au speriat de costuri. Se puteau reduce comisioanele, se putea oferi o perioada de comisionare mai mica, se putea interzice si Facebook Ads ori puteau pastra un program de afiliere inchis doar cu cativa afiliati care sa le ofere ceea ce isi doreau.
Repet, astfel de decizii le iau doar persoanele care nu inteleg afilierea si care cand vad facturi cu multe zerouri li se face rau.
Si pe viitor sa tineti minte de la mine, cand un program de afiliere creste accelerat e timpul sa va asteptati la astfel de decizii. Sunt extrem de putini oameni in Romania care inteleg afilierea, mult prea putini.
- Planuri 2024 - January 7, 2024
- Cum a fost anul 2023 - December 30, 2023
- Cum a fost Black Friday 2023 - November 12, 2023
Cam din acest motiv eu am renuntat eu la afilierea din Romania ” Sunt extrem de putini oameni in Romania care inteleg afilierea, mult prea putini” – cei care ii inlocuiesc pe cei care mai pricep cate ceva, se uita doar la niste excels si costuri nu overall. Pacat 🙂
Macar acum stiu de ce ai renuntat la afiliere si te inteleg perfect, nu de putine ori mi se intampla sa ma gandesc la acelasi lucru cand vad ca se iau astfel de decizii. Am tot incercat sa discut cu cei care decid si de fiecare data m-am lovit de aceeasi motivatie fie ca vorbim de eMAG, Fashion UP, B-mall etc: se incaleca canalele si TV-ul vinde mai bine. Am incercat sa le explic niste chestii simple de bun simt gen:
– cand platesti catre afiliat tu decizi cat costa o conversie
– comenzile anulate nu sunt platite
– trafic gratis din N surse nu este platit decat daca ajunge sa converteasca
– branding (acum mai putin cu bannerele pe site-uri dar mai mult cu cele pe Facebook) nu e platit
– daca un client da click pe 5 link-uri diferite de afiliere pana face achizitia tu ca advertiser platesti doar ultimul click care duce eventual catre conversie pe cand daca un client vede reclama ta de la tv, apoi dupa 3 zile da click pe o reclama de pe Facebook, ulterior intra pe Google si cauta ceva si da iar peste reclama ta iar apoi vede o poza misto pe instagram si da click pe link-ul de acolo ca intr-un final pleaca spre conversie, tu le platesti pe toate.
In fine, ideea e ca daca si afiliati ar fi mai uniti un pic si ar discuta fiecare in parte cu advertiserii despre aceste lucruri, poate nu acum, dar in cativa ani lucrurile s-ar schimba si nu s-ar mai speria nimeni cand vede o factura mare la sfarsit de luna.
Lucrand si avand ceva experienta in turism, in general, atat pe business in sine, cat si ca online/offline marketeer (de ambele parti: afiliat, advertiser), pot sa spun un singur lucru: cineva de la Vola nu a facut niste masuratori corecte (acea suprapunere de canale se face dintr-o nestiinta in masurare, mai ales cata vreme dai vina pe o “suprapunere de canale”.
Canalele se pot suprapune, e adevarat, dar daca iti masori corect toti pasii (tot funnel-ul de vanzare) care intervin pana la achizitia finala, iti poti da seama ce iti genereaza fiecare canal in parte.
Poti sa spui mai simplu: lasati-ne pe noi sa facem direct ceea ce faceti voi acum ca afiliati (PPC in speta), o sa fim mai “clear” fara inca o sursa de trafic care sa ne incurce, ne masuram mai usor investitiile facute si nu se vor mai suprapune sub nicio forma canalele de promovare; vom iesi ceva mai ieftin pentru ca vom avea (cel putin) aceleasi performante si nu vom mai plati comisioane afiliatilor.
Pe de alta parte, vom investi din bugetul ramas si in campanii cu bloggeri / vloggeri (care sunt chiar bune, nu zice nimeni nimic) … vezi fosta activitate a actualului marketing manager Vola in LB in ceea ce priveste zona de awareness si branding.
Pot fi spuse multe, insa un lucru ramane cert: pot sa fie si reale calculele lor (in masura in care tool-urile de marketing automation si masurare au fost utilizate corect), dar poate sa fie pe de alta parte si o decizie gresita, tocmai din interpretarea eronata a rezultatelor.
Dar afiliatii care aveau proiecte de content nisate pe turism si colaborau cu Vola nu merita luati in seama? In fine, sa zicem ca pe cel putin un canal s-ar putea suprapune lucrurile (AdWords) ca deh, cautarile sunt aceleasi indiferent cum ai privi, dar pe Facebook Ads imi e greu sa cred ca nimeream aceeasi audienta, basca audienta adunata de mine sau X afiliat pe paginele dedicate. Astea nu se pun, ca atunci cand masuram o ardem cu nasu’ pe sus cu “las ca stiu eu mai bine”. Si da, Matei face campanii cu bloggeri/vloggeri, am vazut ca au incercat si cu Vola pe aventurescu daca nu ma insel doar ca astia au exclusivitate cu momondo si nu prea le-a iesit mai mult de un link in articolul care anunta concursul, cred ca au rupt cu awarness-ul, la clicks si conversii nici nu trebuie sa te gandesti, ca deh AWARNESS in pana mea.
🙂 cred ca Matei Psatta asta isi trage ceva comisioane de la contractele cu bloggeri/vloggeri, la afiliere nu ii iesea nimic, altfel nu imi explic cum poate lua o decizie atat de proasta. Oricunde in lumea asta afilierea merge si orice mare companie o foloseste la noi nu, trebuie sa facem ca in epoca de piatra cool
Adrian mai e inca la ei :)?