Cum a fost Black Friday 2020

In urma cu cateva saptamani citeam articole in care unii “experti” in comertul online ne explicau cum de Black Friday 2020 piata o sa scada cu vreo 20 de procente. Am vazut chiar opinii de la anumiti proprietari de magazine mai mici sau mai mari care tindeau sa creada in astfel de predictii pe motiv ca au crescut mult costurile cu publicitatea datorita pandemiei care a fortat multe business-uri sa se mute online. Iar acest lucru automat o sa duca la scaderea vanzarilor.

Ei bine, daca in urma cu cativa ani am tot zis ca evenimentul Black Friday incepe sa-si piarda din intensitate (mai ales pe piata de marketing afiliat) anul acesta am fost de parere ca o sa fie un mic boom. Mai intai in dorinta romanilor de a comanda online pe fondul pandemiei, dar si datorita clientilor noi care vor cumpara pentru prima data ceva online in cadrul evenimentului Black Friday. Iar mai apoi datorita avalanselor de oferte ce vor veni din partea a tot mai multi comercianti dornici sa intampine noii clienti care abia se familiarizeaza cu shopping-ul de pe telefon. Acest lucru am zis ca o sa duca automat si la cresterea pietei de afiliere. Daca s-a intamplat sau nu asa o sa aflati in cele ce urmeaza. Va prezint radiografia Black Friday 2020.

 

Vanzarile de Black Friday 2020

O sa iau si de data aceasta ca punct de referinta eMAG.ro – magazinul care a adus evenimentul Black Friday in Romania, eveniment ce anul acesta a ajuns la a 10-a editie (feel old yet? 🙂 ).

Daca anul trecut cei de la eMAG se asteptau sa aibe o crestere YoY de 10% obtinand doar 8% in final lasandu-le si un gust amar mai ales ca nu au reusit sa treaca de borna a 500 milioane lei oprindu-se la 499. Ei bine, anul acesta pe fondul pandemiei dar si a unei campanii mult mai bine gandite au ajuns la finalul zilei sa contorizeze peste 585 milioane lei vanzari intr-o singura zi. Startul s-a dat la 07:38. Cu mult peste ora la care se asteptau majoritatea clientilor.

Puteti viziona evolutia vanzarilor eMAG de Black Friday in timelapse-ul lui Radu.

Si pentru prima data in istorie platile cu cardul au depasit pe cele cu plata ramburs. Inca o dovada ca pandemia are si efecte secundare pozitive.

 

Vanzarile Black Friday 2020 in afiliere

Desi nu ma asteptam la o crestere la fel de mare ca cea a industriei de comert online din motive ce tin de costuri se pare ca cele doua mari retele din Romania au gasit resurse impreuna cu advertiserii prin care sa-si stimuleze afiliatii oferind bonusuri si organizand concursuri cu premii extrem de atractive.

Avem pe deoparte 2Performant care anul acesta s-au implicat mult mai mult fata de anii anteriori si acest lucru s-a vazut extrem de clar. De la discutiile din grupul lor dedicat afilierii la live-urile de pe Facebook si Zoom pana la datele oferite pe Telegram. Modificariile facute la concursul clasic (Black Friday Mountain Expedition) se pare ca au fost de bun augur desi initial au zis ca vor premia marii castigatori luand in considerare la fel ca in anii nateriori comisioanele (valoarea lor de data aceasta) nerespinse din ultimele 90 de zile se pare ca intr-un final s-au razgandit si vor fi luate in considerare doar cele din perioada de desfasurare a concursului. Din partea mea e cat se poate de corect asa. Poate doar trebuia gandit din prima faza astfel. Anyway. Un BIG LIKE din partea mea. Sa o tineti tot asa!

Rezultate 2Performant week-end Black Friday 2020:

Datele nu sunt cele oficiale pentru ca inca nu au aparut. Am doar anumiti indicatori pe baza carora am putut sa trag cateva concluzii si sa prezint cateva cifre. Cand vor aparea si datele oficiale voi updata la fel ca anul trecut.

UPDATE: Au aparut cifrele oficiale 2Performant cu precizarea ca sunt datele pentru luni – duminica (9-15 noiembrie):

 

  • Valoarea comisioanelor: 242K EUR // 1.178.441 LEI (creștere 15% față de 2019)
  • Valoarea vânzărilor: 4,35M EUR TVA inclus // 21.193.775 LEI TVA inclus (creștere 12% față de 2019)
  • Număr vânzări: 63,6K (creștere 14.2% față de 2019)
  • Număr click-uri: 2,87M (creștere 5.8% față de 2019)
  • Rata de conversie: 2,29% (creștere 12% față de 2019)
  • Comanda medie (AOV): 68,4 EUR TVA inclus // 333 LEI TVA inclus
  • Mai multe detalii gasiti in articolul dedicat de pe blogul 2performant

Se pare ca am intuit bine cifrele de mai jos pentru perioada joi – duminica

  • vanzari de ~3 milioane de euro
  • undeva la 55k de comisioane inregistrate
  • valoarea comisioanelor depaseste 180.000 de euro

Daca ne uitam la afiliatii inscrisi in concurs o sa vedem cum cei mai bine s-au situat cei care au site-uri dedicate evenimentului. Surpriza venind din partea lui Catalin care momentan a reusit sa urce pana le locul 1 atat la concurs cat si in clasamentul general si-l felicit inca odata pe aceasta cale.

 

Pe cealalta parte cei de la Profitshare au mers in continuare pe efectul de surpriza. Nu i-am vazut activi si e un minus pentru ei cat si pentru piata de afiliere. Am mai spus si in trecut ca e nevoie de competitie intre retele pentru a creste piata de afiliere.

Desi tarziu, dar mai bine mai tarziu decat niciodata. Profitshare au lansat concursul Magic Share cu premii surprinzator de mari pentru cei 5 castigatori norocosi.

Rezultate Profitshare week-end Black Friday 2020:

  • 59,6 milioane lei vanzari inregistrate pentru advertiseri
  • 94.603 de comisioane inregistrate
  • 2,49 milioane de click-uri trimise
  • 817.385 de lei comisioane pentru afiliati
  • Infograficul cu datele oficiale il gasiti pe blogul Profitshare

*Datele initiale nu au fost updatate din lp-ul cu statistici live ca sa includa si cifrele de la noii advertiseri din platforma

  • 57 milioane de lei vanzari (cu 6 milioane de lei in plus fata de 2019)
  • 90k de comisioane inregistrate
  • 1,65 milioane de click-uri
  • peste 757.000 de lei comisioane pentru afiliati

Si daca va intrebati ce se mai poate vinde de Black Friday in online. Ei bine, eu am vandut printre altele panou de gard zincat la MatHaus.ro 🙂

 

Daca sunteti inscrisi in concursul MagicShare probabil ati observat faptul ca anul acesta numarul de comisioane al primilor 3 afiliati este mai mic fata de anul trecut, dar si impartit altfel pentru ca numarul total de comisioane este acelasi ca in 2019. Semn ca au fost mai multi afiliati care au “rupt” din felia celor mari.

 

Concluzie

Se pare ca boom-ul din comertul online s-a resimtit si in afiliere. Cresterile sunt cu siguranta peste asteptari. Problema pietei de afiliere ramane pentru ca de data asta putem spune ca ne-a salvat pandemia. Cu siguranta ca fara boom-ul generat de aceasta am fi avut cel mai probabil o scadere in 2020 asa cum tot am mentionat in anii anteriori. O alta problema de viitor pe care o intuiesc este scaderea puterii de cumparare. Iar acest lucru o sa afecteze inevitabil atat comertul online cat si piata de afiliere. Totul depinde de cum o sa se rezolve criza generata de pandemie. Sa nu uitam totusi ca pana acum nu s-a resimtit o criza ca cea din 2009 din simplul fapt ca s-au amanat platile (ratele la banca, platile la taxe, impozite etc.).

Gandim pozitiv si speram ca odata cu vaccinurile anuntate (chiar azi a mai fost anuntat unul cu un procent de eficacitate de 94,5%) sa ne putem relua viata cat de cat la normal in aproximativ 12 luni.

 

Black Friday 2020 si Dragos Bunea

Long story short: m-au tinut serverele 🙂

Desi nu am reusit sa fac 100% tot ce mi-am propus avand si alte lucruri importante de rezolvat in aceasta perioada, lucruri care au fost amanate la momentul infectarii cu Covid-19, am reusit ca la a 10-a editie sa ma impac in sfarsit cu evenimentul Black Friday. Am avut emotii destul de mari tinand cont de anii anteriori, dar la final pot sa ma declar multumit.

Dupa episodul de anul trecut mi-am mutat site-urile cu trafic mai mare la Cloudways.com (atentie! link de afiliat 🙂 foloseste codul: BFCM2020 pentru a primi 40% reducere pentru urmatoarele 4 luni la orice plan de gazurire ales) si pot spune ca am luat cea mai buna decizie. Am cautat cat mai multe informatii inainte sa iau decizia finala si cu ocazia asta am invatat lucruri noi despre administrarea de servere (cred ca acum pot spune ca sunt la categoria entry level).

Ce este super fain la Cloudways

  • panou de administrare foarte usor de utilizat si destul de intuitiv
  • iti pot migra ei primul site gratuit
  • au plugin de migrare site-uri care au la baza wordpress
  • ofera o gramada de tutoriale despre cum sa scalezi, sa modifici, sa clonezi etc
  • suportul pe live chat este foarte rapid si extrem de bine pus la punct
  • preturile sunt extrem de bune daca tii cont ca poti scala in doar cateva minute de la 2GB RAM pana la 96GB
  • poti sa scalezi intre mai multi provideri (Vultr, Digital Ocean, Linode, Google Cloud sau AWS
  • scalezi si apoi poti reveni la server-ul initial (doar ca trebui sa-l clonezi inainte)

Pentru Black Friday am luat un server de la Vultr HF cu 2GB RAM, 1Core si 64GB SSD. L-am clonat si apoi am scalat pe un server de 16GB RAM, 6Core si 320GB SSD unde am mutat unul dintre site-uri. Site-urile au stat in picioare fara probleme si la ~1500 de utilizatori simultan pe cel cu 16GB, respectiv 800 pe cel de 2GB. Posibil sa fi avut si mai mult, dar nu am avut timp sa monitorizez. Cert e ca am avut trafic, site-urile s-au incarcat rapid si lucrurile au mers cum ar fi trebuit. Iar la final de Black Friday am renuntat la server-ul de 16GB si m-am trezit cu factura asta imensa la plata:

 

Rezultate Black Friday 2020 (joi-duminica):

  • 178.277 click-uri trimise catre advertiseri
  • vanzari generate in valoare de 3,1 milioane de lei
  • 423 lei – comisionul cu cea mai mare valoare

A fost bine. Se putea si mai bine. Profitul estimat nu este unul extraordinar, insa ca si in anii anteriori mizez pe recurenta si eventualele bonusuri de performanta ca sa pot spune ca nu am lucrat ca un zombie o saptamana intreaga degeaba.

La voi cum a fost Black Friday 2020?

7 thoughts on “Cum a fost Black Friday 2020

  1. Salutare,
    chiar ma gandeam zilele trecute la tine si la cum va mai simtiti?
    Abia asteptam mail-ul acesta. In fiecare an citesc cu placere informatiile de la tine.

    Multumesc

  2. Felicitari Dragos pentru rezultate si perseverenta!

    Cu siguranta am mai invatat cu totii cate ceva din Black Friday 2020!

    Rezultatele mele de Black Friday 2020 (joi-duminica):
    219.383 click-uri trimise catre advertiseri
    vanzari generate in valoare de 183.504 de euro
    673.94 lei – comisionul cu cea mai mare valoare
    Not great, not terrible…

    1. Multumesc Gabi!
      A fost o onoare sa lupt cu tine si cu Catalin pe aceleasi kw-uri :))
      Desi valoarea vanzarilor nu pare mare la tine cu siguranta cea a comisioanelor este.
      Invatam in fiecare an cate ceva nou. Important e sa ne adaptam la orice situatie.
      Sper sa-i arunci manusa domnului M.Catalin la final de concurs si sa vad un duel palpitant pentru locul 1 🙂

  3. Nu înțeleg ura asta patologică a celor care îi invidiaza pe cei din afiliere. Voi ăștia care sunteți printre primii in rețele nu cred că obțineți venituri nete cu mult peste 1000 de euro lunar. In sectorul de stat cam atât câștigă ,,aia de la munca de jos” de genul unui polițist comunitar. La nivel de risc al propriilor bani pentru a face vânzări altora, de probabilitatea foarte mare ca advertiserul iese din rețea și primești 0 comisioane, fata de un lucrător inutil al statului voi Câștigați banii din comisioane ,,cu sânge”, cu trudă, și un stres imens pt că bagi bani in ceva ce are garanții aproape 0.

    1. Afilierea se bazeaza pe performanta. Sunt intr-adevar multe probleme, iar eu cred ca sunt cel mai hater afiliat ever pentru ca toata lumea stie ca intotdeauna am scos mai intai ce e rau in fata si apoi am spus si ce este bine. Poate si chestia asta a ajutat la un moment dat ca unii oameni din afiliere sa vada lucrurile si altfel si sa se schimbe cate ceva.
      Legat de cat castiga un afiliat si comparatia cu un politist local nu cred ca isi are rostul. Consider ca fiecare persoana isi alege job-ul potrivit pentru el sau asa ar trebui sa faca. Daca as fi facut marketing afiliat doar pentru bani cel mai probabil nu mai facea asta de multi ani. Da, e totul legat de bani, comisioane, vanzari etc., dar e si palpitant. Afilierea iti poate aduce satisfactii si dincolo de bani. Mi-a spus-o mai demult un tip care m-a suportat cu greu de multe ori (Claudiu Farcas) 🙂 ca nu doar banii conteaza. L-am contrazis atunci. Dar i-am dat dreptate mai tarziu.

  4. Dintre toti cei care dau rapoarte/relatari/concluzii legate de afiliere si Black Friday articolele tale sunt cele pe care le astept cel mai mult. Eu am performat slab de BF si ma jur ca si anul trecut ca anul viitor sa ma incumet sa fac ads :).

    Mersi si pentru recomandarea cu Cloudways. Eu am fost foarte multumit de Hostvision ani in sir apoi au dat doua gherle mari, cu picat serviciul de SQL si neraspuns 12 ore, deci cautam ceva mai bun.

Leave a Reply to Gabriel Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.