Cum a fost Black Friday 2017

In primul rand sunt uimit de faptul ca nu au fost facute publice cifrele din afiliere pentru acest Black Friday. E o diferenta uriasa de transparenta din partea retelelor in comparatie cu ce se intampla in anii anteriori (aveti aici o analiza pe ani). Daca ne uitam doar la ce s-a intamplat anul trecut cand 2Performant avea public Live Stats unde vedeai traficul trimis de afiliati, numarul vanzarilor, valoarea acestora ba mai mult, valoarea comisioanelor inregistrate. Unde mai punem si comparatia cu aceeasi perioada din 2015. A fost fain, ma asteptam si anul asta la asa ceva mai ales dupa ce au lansat Affiliate Ranking in cadrul unui eveniment denumit “Transparency”. Ok, nu live stats, dar macar un comunicat clasic pe blog era util.

Acelasi lucru l-am observat si la Profitshare (zica ca s-au vorbit). De obicei se facea un live blogging unde se strecurau niste cifre la cald, insa in 2017 liniste pana in prezent.

Probabil ca in acest moment cele doua retele pregatesc cifrele si le vor face publice in curand, dar era mai util sa bata fierul cat e cald 😉

LATER EDIT:

Rezultatele Profitshare de Black Friday 2017:

  • Valoare comenzi = 54.566.894 lei (fara TVA)
  • Numar comenzi = 94.494

Mai multe detalii cat si un infografic gasiti pe blogul Profitshare

Rezultate 2Performant de Black Frida 2017:

  • Valoare comenzi = 2.097.908 euro (fara TVA)
  • Numar de vanzari = 36.407

Mai multe detalii cat si un infografic gasiti pe blogul 2Performant

Cum am trait eu Black Friday 2017

In primul rand am fost ceva mai relaxat fata de anii anteriori, nu m-am mai stresat asa mult. Am fost gen cand pleci la lupta desi esti sigur ca o sa pierzi. Si cam asa a fost. Pentru cei care se tot intreaba daca am promovat advertiseri care au taiat din comisioane de Black Friday le spun ca eMAG a fost singura exceptie (am explicat aici de ce) dar pentru anul 2018 sunt sanse extrem de mari sa nu mai fac nici aceasta exceptie. De ce?

Pai eMAG era advertiserul ala care punea accent pe calitate si nu pe cantitate, ba mai mult am fost suspendat la ei de doua ori tocmai pentru acest motiv. Unde mai punem faptul ca de Black Friday 2014 mi-a fost interzis sa fac Facebook Ads (era inca permis cu link direct) fix doua saptamani in perioada de Black Friday pentru ca…., well nici eu nu stiu pentru ce. In fine, iar acum de Black Friday 2017 tocmai ei sa-si incalce propriile reguli si sa ofere o mare oportunitate (nesperata) tuturor afiliatilor cu site-uri de Black Friday. Au zbarnait site-urile acestea iar rezultatele se vad extrem de simplu in concursul Affiliate League unde locul 1 de la Heroes cu al sau site dedicat evenimentului Black Friday a facut vanzari mai mari fata de locul 1 de la Legends (3, 7M vs 3,4M)

*Apropo de concurs, personal mi-a placut varianta de anul trecut cand puteai sa vezi cand ti se apropie “fatalitatea”. De asemenea, cred ca era util sa fie explicat mai pe intelesul tuturor modalitatea de acordare a punctelor. Eu nu m-am prins din prima si asa am ales gresit superputerea 🙁

Nu stiu motivul care sta in spatele acestei decizii, insa va anunt ca imi fac si eu un site dedicat evenimentului Black Friday. Nu de alta, dar la ce “noroc” am eu sunt absolut sigur ca in 2018 eMAG o sa se razgandeasca. In plus, le propun inca odata sa renunte la acel 1% comision unic si sa ofere comisioane normale, cel putin pentru produsele vandute de vendori 😉

Legat de rezultatele mele cu eMAG, se pare ca nici in 2017 nu am gasit reteta succesului, insa ma bucur sa aud la alti colegi care au avut rate de conversie de peste 8-10%. Bravo! Pe mine m-a salvat weekend-ul, ah si comisionul asta inregistrat cu o ora inainte sa se incheie Black Friday:

 

Tot la capitolul Profitshare vreau sa remarc Flanco.ro. Desi in anii anteriori au fost probleme (motivul pentru care nu am pregatit nimic special) anul acesta au rulat fin. Eu m-am decis sa-i promovez pe la 12 noaptea dupa ce am vazut o reclama la TV cu produsele vedeta care mi-au adus aminte de BF-ul din 2011 de la eMAG. Imi pare rau ca nu am mizat mai mult pe ei, probabil ma numaram printre afiliatii fericiti de anul acesta.

Trecand acum cu barca pe malul celalalt ajungem la cea mai mare dezamagire: Elefant.ro. Nu am inteles nimic din ce au vrut sa faca. Ma gandesc ca odata ce au revenit la vechea platforma in urma cu ceva timp, probabil au avut ceva probleme serioase in spate, lucru care s-a vazut si la faptul ca nu puteai sa faci comenzi pe site, nici seara, nici dimineata, nici la pranz. Acest lucru s-a reflectat in rata de conversie care a fost cam cat pentru o zi normala. Pacat. Sper totusi ca elefant sa-si rezolve problemele si sa revina in forta. Oricat de mult imi displac magazinele care nu se pregatesc corespunzator de Black Friday, am apreciat faptul ca Elefant de-alungul timpului au fost corecti. Apropo, ar mai trebui sa lucreze la capitolul comunicare. Nu mi-a placut faptul ca a trebui sa aflu despre Black Friday-ul lor de pe blogul unui afiliat care a primit un comunicat de presa.

O surpriza placuta a fost totusi Libris.ro care fata de anul trecut au rulat super fin. Au avut promotii bune dar cred ca au avut si “noroc” de faptul ca elefantul nu putea sta in picioare, astfel consider ca au preluat ceva comenzi in plus.

Trebuie remarcat in 2Performant si concursul Suta la Suta. Foarte bine gandit. Intrece-te pe tine si apoi pe ceilalti. E primul concurs organizat in 2Performant. Era cazul oarecum. Doar ca de Black Friday e foarte tricky sa te arunci cu capul inainte, dovada sunt cei doi afiliati cu site-uri dedicate de Black Friday care au ajuns in decurs de o saptamana direct in top 10 din liga I. De apreciat si efortul lui Tiberiu de a face live in fiecare duminica pentru premierea castigatorilor saptamanali.

Alte nise:

  • Fashion – am mizat foarte putin pe aceasta nisa si bine am facut. Cu mici exceptii, majoritatea nu au vandut ca de Black Friday ci ca intr-o zi foarte buna cu promotii.
  • Cosmetice –  a fost ok, dar la fel, nu se mai simte ca de Black Friday.
  • Telecom – dezamagitor. Nu am urmarit ofertele, insa odata ce nu am vazut conversii foarte multe banuiesc ca nici ofertele nu au fost la fel de atragatoare ca cele de la magazinele de IT&C.
  • Jucarii – o nisa care in alti ani rula fin de Black Friday, se pare ca anul acesta mizeaza mai mult pe luna decembrie, de aici si rezultatele mai slabe.
  • Travel – din pacate aici am vandut tot la eMAG, insa nu vacante ci trollere. Pacat ca nu mai exista un advertiser serios interesat de afilierea pe nisa asta.

Concluzie

Pentru mine Black Friday 2017 a venit ca o dezamagire pe care o asteptam. Nu am fost luat prin surprindere. Nu am iesit pe minus, ba dupa acest weekend as putea chiar sa ma declar multumit. La anul probabil o sa pariez doar pe zilele de sambata si duminica.

Legat de piata. In primul rand, o sa fac alergie in 2018 daca mai aud un singur advertiser care vrea sa taie din comisioane. Ba mai mult, o sa fac cum zicea si colegul Octav: te promovez doar daca imi oferi comision mai mare. Lasati prostiile cum ca iesiti pe pierdere. Nu mai tine vrajeala asta. In plus, treziti-va la realitate. eMAG este singurul magazin care face Black Friday in Romania. Restul doar va suiti pe val si incercati sa profitati. Puteti sa faceti voi “N “campanii in primavara, vara, octombrie, decembrie, toata luna lui noiembrie. Degeaba. Black Friday e cand spune eMAG ca e. Acceptati acest lucru si adaptati-va. Recomand pentru citire articolul lui Bogdan: Reinventati-va sau o sa vindeti cu totii prin eMag

De final, v-as ruga sa-mi spuneti cum a fost pentru voi Black Friday 2017? (fie ca sunteti afiliati sau advertiseri)

 

 

dragos
Latest posts by dragos (see all)

18 thoughts on “Cum a fost Black Friday 2017

  1. Misto comisionul ala. 🙂

    La mine a iesit ok. Decent si weekend-ul. Probabil ca ai avut mai multe asteptari. Dar eu am fost mai mult decat dublu decat anul trecut. Bine, atunci aveam si job si n-aveam timpul de anul asta 🙂

    1. Apropo, ai promovat si altceva in afar de eMAG? Nu de alta dar sunt curios cum calculeaza Profitshare punctele in concurs iar eu am putin, foarte putin ca sa-mi pot da seama :))

  2. Cum ti-am spus. Castiguri intr-un weekend cat pentru o luna…

    Ma asteptam la muuult mai mult, dar faptul ca Elefant nu a functionat mi-a dat-o la gioale rau de tot. Cand am vazut ca se ingroasa gluma, mi-am facut pagina de black friday. Alex si Marius au aprobat super repede site-ul si cand am dat drumul la trafic, si-a revenit Elefantul.

    Deci am cam alergat dupa 2 iepuri si am prins jumatate din cat ma asteptam sa castig.

  3. Din fericire nu am avut asteptari. Am avut in schimb surprize placute din partea mai multor magazine mai mici care au convertit bine – atat vineri cat si in weekend. Cu comisioane intregi!

    Nu am promovat pe nimeni care a taiat comisionul si ma bucur de acest lucru!

    Recunosc ca ma bate si pe mine gandul sa imi fac site dedicat pentru Black Friday…

  4. Din punctul meu de vedere BF 2017 a fost cam asa: eu promovez preponderent eMAG prin site-uri de content.
    Plusuri: siteuri-le eMAG si PS au fost up tot timpul si totul a fost 99% in real time.
    Minusuri, care se repeta din anii trecuti: comisionul de 1% este ridicol, mai ales cand faci content si nu SEO spam sau PPC. Adica muncim impreuna tot anul, si in ziua cand ar trebui sa ne bucuram toti de vanzarile masive, afiliatii primesc un premiu de consolare extrem de mic. Ar fi normal un comision de 1% pentru produsele ancora, insa pentru vendorii din marketplace si produsele care se vand la pret normal sau cu promotii mai mici nu este normal comisionul de 1%. Comisionul vendorilor nu este redus de BF.
    Problema 2: trackingul in aplicatia eMAG Mobile nu este rezolvat de nicio culoare si nici macar nu se transmite un mesaj clar de genul nu oferim tracking in aplicatie. La orice intrebare pe aceasta problema nu se raspunde sau se raspunde evaziv. O atitudine nu tocmai corecta!
    Mergem inainte cu speranta ca se va imbunatati in viitor comunicarea cu afiliatii!

  5. Legat de faza cu comisioanele: sa stii ca multi advertiseri chiar iau in serios evenimentul de BF si anume scad preturile lasandu-si un adaos minim. Apoi daca mai adaugaq si comisionul afiliatilor, daca mai au si “norocul” de clienti preponderenti platitori cu cardul la care se adauga si comisionul procesatorului, ei cu ce raman?

    Sigur te-ai gandit si la asta. Nu zic, sunt game de produse unde sunt importatori sau distribuitori exclusivi unde au marja buna si pot scadea, dar astea nu sunt multe.

    Sunt mai multe variabile de luat in calcul cand un advertiser intra pe o platforma de afiliere la care multi afiliati nu se gandesc. Prin ceea ce zic aici nu iau apararea niciunuia, dar trebuie sa ne gandim si la variantele astea.

    1. Alex, permite-mi sa nu fiu de acord cu ce spui tu. M-am saturat de placa asta, e ca un disc stricat care se invarte in gol. Nimeni nu face campanie de BF ca sa iasa pe minus. Nimeni. Apropo, te-ai uitat la ce CPC-uri sunt pe AdWords si in FB Ads de Black Friday, sigur ca te-ai uitat. Nu as fi eu prost sa te promovez cu mai multi bani, x5 chiar ca sa castig mai putin? Daca te duci la o agentie buna, iti ia bani in plus, daca te duc la Google direct, oricum iti ia bani, dar nepriceperea ta te va costa si mai mult, la fel si la FB. Asa ca, nu prea mai merge nici u afiliati. Presimt cum ca la anul nici un afiliat intreg la cap nu o sa mai promoveaza advertiseri care taie din comisioane, indiferent de motivul invocat.

      1. Da, stiu ca in perioada asta au crescut costurile, CPC-urile, tot. Dar si tu va trebui sa-i crezi pe unii advertiseri care isi taie din adaos de Black Friday, ca asta e se intampla. Deci la o practica corecta, de Black Friday poti sa vinzi mai mult, dar cu adaosuri mult mai mici. Asta de fapt inseamna acest eveniment. Astfel ca unii chiar nu isi permit sa dea si comisioane mari daca vor sa aiba si profit. Insa e dreptul tau si al fiecaruia sa isi analizeze profitabilitatea si sa renunte la promovarea unuia daca nu le ies calculele…

  6. Pentru mine a fost foarte ok, ca afiliat. Bu m-am stresat deloc. La anul încerc cu site de black friday și postări pregătite din timp. Am avut rata de conversie puțin peste 2%, însă un ROI de aproape 600% așa că sunt mulțumit. 🙂

  7. Oamenii au fost ocupati cu concursurile si n-au mai avut timp de “transparenta”. Oricum transparenta lipseste cu desavarsire in afilierea din Romania pentru ca daca ar exista nu s-ar mai putea trage tepe afiliatilor.

  8. La mine a mers bine PC Garage dar au inceput sa apara probleme dupa BF cand au cautat tot felul de scuze pentru a anula comisioanele. Unul din motive a fost acela ca site-ul este construit in jurul BF dar site-ul nu este unul dedicat iar ei se refereau la un articol care avea in titlul si cuvantul BF.

  9. Am mers pe advertiserii cu care colaborez tot anul. Au convertit bine Libris si Vonino plus alti advertiseri mai mici cu surprize frumoase. Am promovat Vonino desi au scazut comisioanele pentru ca am o relatie foarte buna cu Alex si cu toate comisioanele scazute cu un procent a fost bine per total mai ales in week-end.

    Pentru ca fac PPC nu am promovat emag. Comisioanele sunt ridicole si nu se justifica. Am aruncat insa cateva oferte pe Facebook in joaca cand faceam pauze de AdWords si au convertit f. bine. Insa valoarea comisioanelor mi-a dovedit ca nu se poate face PPC emag de BF. Pentru la anu voi face content emag. Luna asta am inceput sa culeg si eu roadele din contentul emag si intr-adevar e foarte ok. Poate si site BF daca mai este loc. Ma mai gandesc.

  10. Black Friday ar trebui sa fie ziua in care magazinul nu face profit ci atrage clientii. La noi BF inseamna sa faci profit cat mai mult in dauna partenerilor si clientilor (preturi majorate anterior si apoi diminuate).

    Sa ai in vedere ca preturile un pic mai mici la eMAG (fata de preturi la fel de mici din timpul anului) au fost facute STRICT IN DAUNA AFILIATILOR. Acel produs de 999 care de BF a fost 949 se datoreaza acelui 1% in loc de 3-5%. PUNCT

    Iar cookieul special a fost o teapa, practic s-a mers mai multe zile cu 1% si mai putine zile si deloc cu 3% si 1% (vezi cum a fost gandit sistemul si de ce cu 2 zile inainte un click de 3% nu a performat ulterior si de ce clickurile cu 1% din cele doua zile de BF nu au performat ulterior).

Leave a Reply to Marius Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.