F*** Black Friday

A fost odata ca niciodata’ ca de n-ar fi, nu s-ar mai povesti.

A venit pe nepusa masa intr-o zi de vineri precum varu’ plecat la munca-n Italia. Era sfarsitul anului 2011 si multi au fost luati prin surprindere, insa s-au repezit toti sa anunte de pe o zi pe alta campanii de Black Friday sau Vinerea Neagra ca nu stia nimeni daca importam cu Google Translate ori ba. Dupa ora 24:00 au inceput sa pice pe capete toate magazinele online, stateau in corzi mai rau ca Bute la ultimele sale meciuri. Vanzari record. A fost prima editie, la anul vom fi si mai pregatiti.

Comisioane afiliere Black Friday 2011

Eu eram la inceput atunci si abia facusem primele mele comisioane, insa iata ce raportau cei de la Profitshare & 2Parale la vremea respectiva:

  • Profitshare: ~35.000 lei comisioane inregistrate de afiliati in ziua de Black Friday
  • 2Parale: 1,9 milioane lei vanzari generate, 2, 21 milioane click-uri si 16.148 de vanzari pentru intreaga luna noiembrie (sursa: Rezultate 2Parale noiembrie 2011 slideshare) Nu e specificat nicaieri suma exacta a comisioanelor, dar daca analizam un pic datele se poate estima undeva la 20-25.000 lei comisioane pentru afiliati in ziua de Black Friday.

 

A urmat apoi BOOM-ul din 2012 cand piata a explodat, se intrezarea iesirea din criza economica iar fenomenul Black Friday a capatat amploare. Evident ca media a avut un rol important. Toate canalele te bombardau cu reducerile din cadrul acestui mega eveniment de shopping. Afiliatii au inteles ca se merita sa investeasca timp si bani si s-au apucat de treaba.

Comisioane afiliere Black Friday 2012

A urmat anul 2013. Un an special pentru mine in care am reusit sa-mi depasesc limitele si sa generez vanzari de peste 100.000 de euro intr-o singura zi. Era fantastic daca nu ma sincronizam cu primele reduceri de comisioane si incasam un minim 3% din acele vanzari, in schimb am incasat 1% cu mici exceptii. Da, anul 2013 intra in istorie ca find primul an in care advertiserii au taiat din comisioanele afiliatilor in cadrul evenimentului Black Friday.

Comisioane afiliere Black Friday 2013

  • Profitshare: estimativ 160.000 lei comisioane inregistrate de afiliati in ziua de Black Friday (sursa: blog Profitshare)
  • 2Parale: estimativ 160.000 lei comisioane inregistrate de afiliati in ziua de Black Friday (sursa: slideshare Black Friday 2014 atack)

Da, se pare ca afiliatii din ambele retele au inregistrat aceeasi suma a comisioanelor.

 

Black Friday 2014 a fost anul in care cel putin teoretic atat magazinele, retelele cat si afiliatii s-au pregatit mai temeinic pentru un eveniment care avea sa depaseasca toate limitele. S-au inregistrat vanzari record in afiliere, dar comisioanele au inceput sa intre la apa in cazul mai multor advertiserii ceea ce a dus la primele semne de nemultumire din partea afiliatilor.

Comisioane afiliere Black Friday 2014

  • Profitshare: estimativ 400.000 lei comisioane inregistrate de afiliati in week-end-ul de Black Friday (sursa: blog Profitshare)
  • 2Parale: 500.000 lei comisioane inregistrate de afiliati in cele 3 zile de Black Friday (sursa: blog 2Parale)

Pentru prima data cand afiliatii 2Parale incaseaza mai multi bani de Black Friday fata de cei inscrisi in Profitshare

 

In 2015 am avut parte de o tragedie care a afectat o intreaga tara si evident acest lucru s-a resimtit si in vanzari. In acest an am muncit cel mai mult pentru evenimentul Black Friday si am fost dezamagit crunt de multa lume. Acum vad lucrurile cu alti ochi si vad totul ca pe o invatatura. Insa trebuie sa precizez faptul ca am fost suspendat din reteaua Profitshare cu doar cateva zile inainte de Black Friday pntru o greseala destul de mica. Iar in 2Parale advertiserul in care aveam cea mai mare incredere mi-a dat o teapa de aproximativ 4000 de lei. La toate astea adaugam multitudinea de mesaje prin care advertiserii anuntau senin cum “datorita reducerilor foarte mari o sa reducem din comisioane” la care adaugam si prima reducere a perioadei de recurenta, mai exact cookie special dedicat evenimentului. Acest lucru m-a facut sa scriu cel mai citit articol despre afiliere: “Vreau comisioane intregi de Black Friday”

 

Comisioane afiliere Black Friday 2015

  • Profitshare: 425.000 lei comisioane inregistrate in ziua de Black Friday (sursa: blog Profitshare)
  • 2Parale: estimativ 450.000 lei comisioane inregistrate in ziua de Black Friday (sursa: blog 2Parale)

Si am ajuns la anul 2016. An in care toata lumea a crezut ca vine cu lectia invatata doar ca multi au inceput sa se balbaie ca-n clasa a 4-a. Unii advertiseri au inceput sa inteleaga faptul ca pastrand comisioanele intregi reprezinta un avantaj, dar altii au zis ca daca afiliatii sunt prosti si ii promoveaza pentru bani mai putini, de ce nu ar profita. Totusi, au fost destui afiliati care au gandit altfel si au ales pe spranceana advertiserii cu care au colaborat, nu au mai trimis trafic la intamplare si acest lucru s-a vazut in rezultate.

Comisioane afiliere Black Friday 2016

  • Profitshare: estimativ 500.000 lei valoarea comisioanelor inregistrate in cele 3 zile de Black Friday (sursa: blog Profitshare)
  • 2Performant: 890.000 lei valoarea comisioanelor inregistrate in cele 3 zile de Black Friday (sursa: blog 2Performant)

 

Si acum e momentul sa tragem linie si sa ne gandim un pic la ce urmeaza in 2017.

Rezultate

  • Vanzari generate de afiliati in cadrul tuturor evenimentelor de Black Friday:> 204 milioane lei
  • Comisioane inregistrate de afiliati in cadrul tuturor evenimentelor de Black Friday: 4,5 milioane lei
  • Comision mediu per vanzare = ~2,2%

In conditiile acestea intreb afiliatii: de ce promovati advertiseri care reduc comisoanele de Black Friday?

Nu conteaza daca faci afiliere prin PPC, prin content sau cum ar trebui in 2017 (un mix intre content si PPC) ci conteaza faptul ca muncesti, investesti insa vei fi rasplatit cu mai putini bani decat ar trebui. Eu am avut curajul sa intreb advertiserii inca din 2015:

  • trimiteti mesaj la AdWords ca o sa le dati mai putini bani pe CPC pentru ca voi aveti reduceri?
  • trimiteti mesaj la Facebook Ads ca o sa le dati mai putini bani ca are Mark destui iar voi aveti marja mica de profit?
  • trimiteti mesaj la agentii sa le spuneti ca le veti da mai putini bani pentru ca voi aveti reduceri?
  • trimiteti mesaj la bloggeri si ii anuntati ca trebuie sa se multumeasca cu mai putini bani?
  • ii spuneti lui Esca ca in noiembrie nu o sa-si mai ia bonusul de Black Friday?
  • cereti reducere la comisionul din marketplace?

Eu zic ca orice afiliat ar trebui sa-si intrebe advertiserii cu care colaboreaza aceste lucruri si sa le ceara sa nu reduca comisionul de Black Friday 2017. In caz contrar ar fi indicat sa le explicati frumos ca nu o sa-i promovati in cadrul evenimentului.

Colegul Octavian a scris un articol despre comisioanele de Black Friday, iar ceea ce mi-a atras atentia cel mai mult este graficul prin care se demonstreaza faptul ca desi rata de conversie s-a stabilizat in ultimii ani de zile, CPC-ul a crescut de la an la an. In astfel de conditii consider ca este extrem de riscant ca afiliat sa investesti bani de Black Friday in advertiseri care reduc comisioanele.

Vorba lui Octav, da sunt 2-3 magazine mari care au partial o scuza serioasa pentru a oferi un comision mai mic avand bugete imense pentru TV aducand oamenii nu doar in magazinele lor, insa si aici am de facut o precizare: se poate oferi comision diferit pentru anumite categorii de produse care nu au reduceri de tip Black Friday ci unele relativ normale si am avea o colaborare corecta pentru toate partile implicate.

De ce Fuck Black Friday?

Pentru ca in afiliere evenimentul Black Friday a ajuns sa fie unul mai mult pentru volum si mai putin pentru profit. Nu mai e o colaborare de tip win-win atata timp cat doar 2 parti din cele 3 implicate castiga. Ne laudam cu cifre, cu vanzari record, cu comisioane record dar la capitolul profit se lauda doar 2 entitati, a 3-a (afiliatul) de cele mai multe ori isi linge ranile, se odihneste si spune in gand: Fuck Black Friday, la anu’ plec in vacanta!

dragos
Latest posts by dragos (see all)

9 thoughts on “F*** Black Friday

  1. În sfârșit împărtășim același gând! Am ajuns să fim doar o mașină de tras/investit/trimis trafic și comenzi, iar răsplata e doar o strângere de mână (în cazul de față un 1% sau chiar 0.05%) pentru că nu îi așa e mai bine mai puțin decât deloc!

    Atunci când afiliați se vor ridica de pe scaun și vor spune, avem niște drepturi și vă aducem vânzări și vrem un win-win, abia atunci platformele își vor reveni, până atunci, ei bagă profit și vânzări și tu o ți-o iei cu investiții mai mari decât câștigul.

    Momentan lucrurile au luat-o razna iar advertiserii stau sus la lojă iar pulimea (afiliații) muncesc pe plantație.

  2. Asteptam poziția ta, cum am zis si pe grup, la unison sa tăiem traficul. Si da, celor mari. Dacă reușim să punem eMag pe chituci, daca adv din 2p sunt mai multi care nu taie (ps se bazează mult pe emag) , atunci 2p va depăși iar ps, ps ar trebui să își pună un semn de intrebare. Emag se trebui să își pună un semn de intrebare, dar cum facem sa ajungem la marea masa a afiliatilor si sa le spunem” tăiați traficul” ?

    1. In cazul eMAG si a inca vreo 2 magazine am spus, 1% e acceptabil in anumite conditii. Nu ma feresc sa o spun, le-am spus-o lor direct fata in fata la ultimele 2 intalniri. Ar fi mai ok daca s-ar oferi la alte categorii de produse unde se poate, comisioane normale. Sunt absolut sigur ca daca eMAG sau alt magazin mare ar veni la afiliati si ar spune: uite, va oferim 1% cu exceptia categoriilor X, Y si Z care nu se vand atat de bine si vrem sa impulsionam vanzariile la aceste categorii. Am castiga cu totii, ei pentru ca vand mai mult din produsele ce nu se vindeau atat de bine, noi pentru ca vom castiga in raport cu efortul depus, iar reteaua pentru ca ar incasa niste bani in plus si nu ar mai avea pe cap afiliati suparati.

  3. Am așa o presimțire că anul acesta este tot așa o atmosfera de teamă și nesiguranța ca în 2015. Pe la TV populația e bombardata cu vești și previziuni sumbre, așa că lumea prefera sa tina banii la teșcherea. S-au mărit salariile la o parte din bugetari și asta ar trebui sa se vadă în consum. Eu in afiliere, de vreo patru luni am comisioane din ce in ce mai puține. Prost sa fiu sa cred ca de blec Gugu o sa dau lovitura. In ziua aia neagra e mișto senzația când vezi cum curg comisioanele. E o stare euforica mișto. Mai nasol e când te trezești și te întrebi dacă s-a meritat. Eu anul trecut am ieșit aproape pe zero din promovare plătită. Am băgat ceva la Google câteva zile înainte si după blec. In ziua evenimentului am făcut ceva comisioane. După o săptămână , în pur stil romanesc a fost intorcatura cu sefesion blec, care a fost cu adevărat o gaura neagra pt. că i-am făcut lu’ nea gogu iar pomana iar comisioane ioc. Cea mai comica chestie a fost când mi-am luat banii din comisioane. A fost peste câteva luni deoarece advertiserii au avut mult de munca cu procesarea comenzilor, sic. Trăgând linie am realizat că nu m-am ales cu aproape nimic, în afară de faptul că pentru câteva ore m-am simțit ca unul căruia i-au cazut bine cărțile. Pe asta mizează și rețeaua și anume pe dependenta. Bine macar că eu am realizat că asta îmi face rău și “mă tratez” cu alte preocupări mai puțin devoratoare ca aceasta.

  4. Magazinele au avut de platit mai mult la furnizori iar marjele de profit au scazut. De aici incolo au trebuit sa taie si vor mai taia mai departe banii pentru ad. Trebuie robotizat tot sistemul —> concluzia unui mare vinzator de produse.

Leave a Reply to ionică Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.