Retrospectiva 2019 in afiliere

Anul 2019 a fost unul in care afilierea a dat semne ca isi poate reveni, insa mai sunt multe lucruri de pus la punct si nu cred ca in acest moment este cineva interesat cu adevarat sa faca acest lucru. E ca-n viata, ca pe Facebook, toata lumea arata ca-i pasa, toata lumea vrea, dar cand sa se faca cu adevarat ceva, fiecare are alta treaba si dispare. Hai fie, da un like si apoi dispare 🙂

Au fost, ce-i drept si cateva initiative demne de laudat din partea celor de la 2Performant, insa prea putine si un pic cam tarziu lansate. O sa discut despre fiecare in parte la momentul potrivit.

Daca in 2018 am spus ca o sa fiu leul cel rau pot spune ca am continuat cu aceeasi atitudine si in 2019 doar ca la un moment dat am realizat (ca asa fac astia de imbatranesc) ca nu e nevoie neaparat sa fiu un leu rau ci pot sa fiu un leu nepasator. Am inceput sa ignor din ce in ce mai multe lucruri si am realizat ca uneori asta este varianta cea mai buna daca vrei sa ai o viata lunga.

Cateva cifre personale din 2019:

  • 686.585 click-uri trimise catre advertiseri
  • 41.763 lei – valoarea comisioanelor din cea mai buna luna
  • 747 lei – cel mai mare comision aprobat
  • 5.043 lei – cel mai mare bonus incasat
  • 3 premii castigate: 1 x 900 EURO; 1 x 1.000 RON; 1 x 700 RON (once again my lucky number)

Overall valoarea comisioanelor fata de 2018 a fost cu ~15% mai mica, dar am compensat la capitolul care ma intereseaza cel mai mult si anume profit reusind sa am o crestere de ~10%, ceea ce nu e rau deloc daca luam in considerare premiile si bonusurile incasate de-alungul anului. Afilierea este un business si am inteles mai greu acest lucru. Advertiserul trebuie sa aibe profit cu programul de afiliere, reteaua trebuie sa aibe profit ca sa poata merge mai departe si evident, afiliatul trebuie sa faca profit ca sa aibe un business de succes si nu un hobby legat de marketing online.

Dorinta mea din 2018 legata de luna noiembrie si evenimentul Black Friday mai trebuie sa astepte. Nici in 2019 nu am reusit sa ma impac in totalitate cu evenimentul Black Friday. Insist si in 2020. Fun fact: Nu am reusit sa fac cine stie ce performanta notabila de Black Friday 2019 (cel putin nu asa cum mi-am imaginat) si totusi am castigat concursul organizat de 2Performant. Ca asa-i in viata, niciodata nu trebuie sa te astepti la ceva anume pentru ca surprizele pot veni de oriunde. Unde mai punem ca e si primul concurs castigat ever in reteaua 2Performant/2Parale. Doar prin prisma acestui lucru as putea spune ca 2019 a fost un an bun pentru mine 😉

#PeScurt Ce s-a intamplat in afiliere in 2019:

Nu o sa mai relatez neaparat pe fiecare luna ce s-a intamplat. Nu de alta, dar sunt luni in care nu au fost evenimente demne de racapitulat si n-ar avea sens. Astfel, redau mai jos cele mai importante evenimente legate de marketing-ul afiliat din anul 2019.

  • in februarie au fost anuntati castigatorii concursului clasic organizat de Profitshare in perioada Black Friday. Spre deosebire de alti ani s-au publicat doar nick-urilor concurentilor castigatori. Premiile au fost mult mai consistente (7000 de euro) fata de concursul actual.
  • prin aprilie Profitshare au facut update public la aplicatie (a fost in teste la cativa afiliati timp de cateva luni bune). Cateva imbunatatiri bune si un plus la design.
  • cativa afiliati ai programului ePantofi.ro au fost socati de rata de aprobare a comisioanelor ce nu depasea 30%. Astfel, desi rata de conversie este peste medie, valoarea comisioanelor buna, afiliatii trebuie sa astepte procesarea comisioanelor pentru a afla daca respectivul program de afiliere este unul profitabil pentru toate partile implicate.
  • pe 7 mai DyFashion (cel mai de succes magazin cu program de afiliere pe nisa fashion) anunta ca se retrage din reteaua Profitshare ramanand doar cu programul din 2Performant. O decizie luata in timp de mai multi advertiseri din varii motive.
  • pe 8 mai are loc primul meetup al anului dedicat marketing-ului afiliat si organizat de reteaua Dognet. Mai multe despre eveniment gasiti in articol dedicat.
  • pe 15 mai apare un reportaj de Sergiu Voicu la Digi24 cu povestea 2Performant – video-ul il gasiti aici
  • pe 22 mai programul Autohut.ro anunta organizarea unui nou challenge pentru afiliatii ce s-a desfasurat pana pe 31 iulie, doar ca premiile nu au mai fost acordate odata cu suspendarea la inceputul lunii august a programului de afiliere pentru neplata facturilor. Facturile nu au fost achitate nici pana in ziua de azi, iar programul a fost suspendat intre timp si din reteaua Profitshare.
  • la inceput de iunie 2Performant au [re]lansat cu surle si trambite (probabil si un mic foc de artificii) programul FashionDay.ro – o decizie surprinzatoare mai ales ca FashionDays apartine eMAG-ului. Comisionul de doar 5% i-a facut pe majoritatea afiliatilor sa strambe din nas.
  • pe data de 5 iunie advertiserul Elefant.ro a venit cu o veste buna pentru afiliati oferind un comision unic de 7% pentru toate produsele. Practic, cu aceasta decizie programul a fost relansat mai ales ca in urma cu ceva timp au redus comisioanele la anumite categorii pe care afiliatii se bazau (cum ar fi parfumurile).
  • Momondo.ro inchide programul de afiliere din Awin. Se pare ca au ramas doar cu cel in-house si cu cel WorldWide unde afiliatii din Romania ii mai pot promova la un comision extrem de mic.
  • ING intra in afiliere dar nu ca advertiser ci ca afiliat prin ING Bazar
  • Sibello (Kalapod – caci nici ei nu mai stiu cum se numesc in ziua de azi) au anuntat ca revin asupra perioadei de recurenta a cookie-urilor si trec inapoi de la 14 zile la 30 de zile.
  • luna iulie vine cu primul webinar al lui Dorin Boerescu denumit “Introducere in marketingul afiliat de top” – link catre articol si video aici
    Personal mi s-a parut foarte tare ce a inceput sa faca Dorin, insa cred ca aceste lucruri au intarziat un pic si de aceea cred ca ar trebui sa traga tare daca vrea sa recupereze.
  • la sfarsit de iulie cei de la Profitshare “anuntau” ca introduc avertizarea in cazul advertiserilor ce risca sa fie suspendati datorita facturilor neplatite
  • inceputul lunii august a venit cu “boom-ul” Revolut. Desi au program de afiliere s-au gandit ca mai bine ofera bani direct in cont daca iti inviti prietenii in Revolut. A explodat internetul cu link-uri catre Revolut. Cei mai isteti au facut bani frumosi la vremea respectiva 😉
  • Altex s-a suparat pe eMAG ca le-au marit comisioanele in Marketplace si au anuntat ca se retrag din platforma. In continuare ma intreb de ce Ostahie nu baga bani in programul de afiliere. Probabil o sa ma intreb acelasi lucrur si peste 10 ani. Sunt perseverent.
  • Pe 4 septembrie 2019 cei de la 2Performant au tinut prima conferinta dedicata marketingului afiliat dupa muuuult timp. 2Performant Talks a fost dedicata evenimentului Black Friday si trimestrului 4 – mai multe detalii despre ce s-a discutat gasiti in articolul dedicat
  • In data de 5 septembrie, vesnic nemultumitul Adrian Bolocan are dubii inca odata daca va avea motive de baut si intreaba internetul daca: “a platit Profitshare?” – mai multe detalii gasiti pe grupul dedicat afilierii
  • Tot in septembrie cei de la 2Performant anunta ca ofera din nou abonamente de sanatate la Regina Maria pentru afiliatii performanti (minim 600 euro/luna timp de 3 luni + listarea in Affiliate Ranking – motivul pentru care ma mai listez si eu din cand in cand 😉 )
  • Pentru ca nu a putut participa la conferinta 2Performant Talks, Gabriel Nica (afiliatul fara hateri) a dat din casa inca odata si ne-a povestit cat de “usor” a ajuns sa fie lider in Affiliate Ranking, cate comisioane inregistreaza si cum a reusit dupa ce a dat gres de mai multe ori
  • Somproduct au anuntat pe 20 septembrie cum pentru plata mai rapida a comisioanelor vor reduce comisionul de la 7% la doar 5%. Personal am oprit colaborarea cu ei si ma felicit pentru aceasta decizie tinand cont ca pe abia pe 15 ianuarie 2020 mi-au achitat si ultimele comisioane inregistrate la ei (pe 6 si respectiv 9 octombrie 2019).

  • Tot in septembrie 2Performant au introdus noi criterii pentru listarea in Affiliate Ranking
  • Luna octombrie a venit cu surprize din partea eMAG si Profitshare, mai multe comisioane din lunile iulie, august si septembrie au aparut in cont abia in octombrie. Majoritatea au fost anulate, dar eu cel putin stiu ca am ramas cu cateva sute de lei in plus dupa aceasta suspriza.
  • “Marele evoMAG” a luat-o inainte concurentei si a anuntat 3 zile cu reduceri la comisioane de Black Friday 2019 (1% la toate produsele). Imi doream sa profit de aceste reduceri dar Mihai si-a adus aminte ca e suparat pe mine pentru ca l-am promovat gratis si m-a suspendat din programul de afiliere. Pacat. Am avut o colaborare fructoasa since 2011 🙂
  • Dorin Boerescu a facut un curs video pe Udemy: “Cum sa castigi bani ca afiliat 2Performant” si l-a lansat cu ceva dificultati chiar inainte de Black Friday. A avut pana in prezent 199 de cursanti si are 44 de review-uri cu un rating foarte bun de 4,7 stele din 5. Personal nu l-am parcurs pentru ca la momentul respectiv cursul nu era live datorita unor probleme tehnice, insa din discutiile cu alti afiliati de top am inteles ca este unul foarte bun pentru incepatori si isi merita cu prisosinta cei 10-12 euro.
  • eMAG anunta conditiile de promovare in cadrul evenimentului Black Friday 2019 – tot 1%, site-urile dedicate evenimentului au voie sa promoveze doar pe data de 15 noiembrie – se fac deal-uri speciale separate cu anumiti afiliati – nimic nou
  • pe 11 noiembrie un alt afiliat are probleme cu advertiserul inPaf (inPuff.ro) fix la un an distanta de problema semnalata de mine. Aceeasi problema, acelasi advertiser, aceeasi rezolvare, alt afiliat suspendat si luat la mistouri de domnul Horhoianu – mai multe detalii aici. Inca ma mir cum de-i mai promoveaza afiliatii.
  • Mai multi advertiseri inchid programele de afiliere: Lensa.ro in Profitshare; ePiesa.ro in 2Performant; iHunt in Profitshare – din punctul meu de vedere ar trebui sa se inchida mai multe programe de afiliere – sa se cearna un pic advertiserii. Multe, foarte multe magazine au programe de afiliere doar ca sa fie in trend, nu se implica, nu stiu cu ce se mananca afilierea si datorita acestor lucruri apar probleme ulterior cu suspendari, comisioane anulate abuziv, lipsa codurilor de tracking si alte nazdravanii de gen.
  • Profitshare lanseaza concursul clasic pentru evenimentul Black Friday. Premiile sunt mai mici (4000 de euro vs 7000 de euro in 2018) si dispar fatalitatile (previzibil dupa ce in anii anteriori mai ca nu aveau cui sa acorde premiile cand mai toti afiliatii erau exclusi la un moment dat din concurs)
  • A venit Black Friday 2019. Profitshare face buba si afiseaza comisioanele intregi indeajuns de mult timp incat multi afiliati au crezut ca dau lovitura marind bugetele de promovare. Ulterior lucrurile s-au reglat si toate comisioanele s-au redus la 1%. Valoarea vanzarilor in ambele retele a fost aproximativ la fel ca si cea din 2018. Se intampla exact ce am prevazut inca de prin 2015-2016. N-a invatat nimeni mai nimic. Mai multe detalii si cifre legate de Black Friday 2019 in articolul dedicat.
  • UPDATE – mi-a fost sesizat si un caz grav ce mi-a scapat. Advertiserul Kalapod.ro face schema clasica a “afaceristilor” din Romania si anunta inchiderea programului de afiliere incepand cu 13 ianuarie 2020 doar ca scot codul de tracking in 16 decembrie si nu mai achita facturile lasand putinii afiliati care ii mai promovau cu ochii in soare. Un alt episod din serialul preferat al afiliatilor #TepeInAfiliere

 

Concluzii

Anul 2019 nu a fost un an extraordinar pentru marketing-ul afiliat. Din mai multe surse pot spune ca majoritatea afiliatilor au avut scaderi la valoarea vanzarilor dar mai ales la valoarea comisioanelor inregistrate fata de 2018 si acest lucru trebuie sa ne dea de gandit la toti cei implicati.

Pentru 2020 imi propun un singur lucru: sa-mi maresc profitul fata de cel din 2019. Restul nu ma intereseaza. Da, am vrut sa am parteneriate de lunga durata cu advertiseri si sa facem lucruri frumoase, dar pur si simplu nu se poate. Toata lumea e oportunista si toata lumea profita de moment. Acelasi lucru il voi face si eu si va sfatuiesc sa faceti si voi. Nimeni nu e interesat cu adevarat de colaborari de lunga durata. Fiecare isi vede propriul interes de moment si apoi uita de ce a promis, de ce a spus, mint cu nonsalanta si isi vad de treaba. Tratati afilierea ca pe un business si lucrurile o sa fie mai bine. Implicati-va doar pe moment si nu va mirati cand cei cu care colaborati uita de voi.

 

10 thoughts on “Retrospectiva 2019 in afiliere

  1. Salutare si La Multi Bani 🙂
    Ai fi bun de sef la Ministerul Afiliatilor…
    Imi place ca mereu compui acest gen de articole in asa fel incat sa ne putem da singuri seama ce avem de facut pentru a creste. Multumesc pentru cifre si hint-uri, big like.

  2. Și zici că s-au făcut bani frumoși cu Revolut? La mine după 5.000 de lei mi-au dat peste mânuță că cică prea mult câștig… să mai las și pe alții care stau la rând 🙂

    A mers foarte bine și cu Monese până au decis că cei recomandați să aibă tranzacții de minim 500 euro ca să primești bonusul de recomandare.

    Iar Booking, deși n-ai spus nimic de el merge din ce în ce mai nașpa din perspectiva afiliatului.

    1. Eu am facut destul de OK cu Revolut pana cand au blocat conturile. Cu Monese a fost decent, bani de o vacanta frumoasa + inca utilizez Monese desi pe contul personal am adus mai multi utilizatori fata de cati am adus pe Revolut.
      Legat de Booking am facut marea suma de 105 euro in 2019 cu ei. Afilierea pe travel in Romania e ca si inexistenta din pacate si nu vad sa se imbunatateasca lucrurile.

        1. Aventurescu fac bani pentru ca au fost printre primii care au fost inclusi in programul momondo in-house avand rezultate foarte bune ramanand si acum cu plata la click-out. Daca inchid cei de la momondo definitiv programul de afiliere se duc 70% din veniturile aventurescu si travelator. Cu Booking si celelalte programe nu prea merge la noi mai ales cu acel cookie per session, astfel ar ramane pe veniturile din articolele sponsorizate si la cat de mult se baga bani pe zona de travel n-as spune ca ar fi prea multi bani.

  3. Sa tratezi afilierea ca un ”busines” e un pic aiurea pe termen lung. Tehnologia evolueaza, neuro marketing-ul va lasa someri o gramada de ”smecheri” din multinationale si nu numai. Marketingul afiliat nu trebuie tratat ca un ”busiines” pentru ca nu este predictibil. In acest moment asa cum este el conceput ACUM, nu ai siguranta banilor incasati, nu stii cat de cinstiti sunt cei care iti proceseaza comisioanele, nu ai o plasa de siguranta daca pleaca teparii din retea. Ca afiliat esti doar un ”no name” de care se folosesc advertiserii de OPM. Ei au nevoie de Banii Altor Oameni , fara dobanda, fara alte complicatii pentru a_si creste afacerea. OPM inseamna pomana curata pentru advertiseri.
    Peste 3 luni OPM va valora si mai putin pentru cei care promoveaza pe banii lor advertiserii datorita inflatiei. De asta afilierea nu poate fi un busines pe termen lung. E mult stres, INCERTITUDINE si bascalie din partea advertisorilor pentru ca ei cred ca MORI DE FOAME DACA ACCEPTI SA FII ATAT DE PROST SA TE RISTI PENTRU EI FARA SA AI GARANTII MINIME.

  4. Hai sa nu fim ipocriti si sa radem de ala care in septembrie intreba impacientat daca a platit profishare. Pana la urma radem de noi. Toti avem aceleasi temeri ca si el numai ca ne e frica sa ni le aratam sa nu ne punem rau cu alti. Baiatul a avut chiar o premonitie. Ce incredere sa mai ai in profitshare cand in luna octombrie scoate din joben niste comisioane neinregistrate de care nu stiai de ele vechi de vreo 3 luni. Cata baza sa mai pui pe credibilitatea lor cand de” blec fraidei” vin cu glumite nesimtite si lasa pentru o perioada vechile comisioane pentru a mari prostii bugetele de promovare si dupa aia au “reparat” greseala si au pus “normalul”comision de 1 la suta. Asa ca bravo lui ca s-a luat de profitshare ca deh, in vino veritas.

  5. Salut si La Multi Ani!
    Din pacate, in Romania, seriozitatea lasa din ce in ce mai mult de dorit….
    Indiferent ca discutam despre afiliere, influenceri, social media si altele aferente, nu poti sa stabilesti sau sa pui bazele unor parteneriate pe termen lung deoarece cealalta parte nu doreste acest lucru decat pentru o scurta perioade timp. Oportunism peste tot…. Mult succes tuturor!

Leave a Reply to Robert Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.