Restrospectiva 2017 in afiliere

Anul 2017 l-am inceput relaxat si cu gandul ca voi porni pe un drum nou, o nisa noua, un proiect nou. Nu ma gandeam ca la final de an sa fiu atat de dezamagit de mine si de ceea ce am facut. Desi am pornit cu dreptul se pare ca m-am lovit de un cub de gheata, insa ulterior am realizat ca era in fapt un iceberg ce mi-a provocat indeajuns de multe daune incat sa ma scufund incet, dar sigur. Am schitat in vara un plan B care mi-a oferit o gura de oxigen ce m-a tinut pe linia de plutire pana in prezent.

2017 m-a invatat ca fara ambitie si fara dorinta de a fi mai bun nu vei realiza nimic. In cifre pot spune asa:

  • am inregistrat comisioane cu ~10% mai mult fata de 2016
  • dar profitul estimat este cu -30%

E un sentiment ciudat ce te incearca, insa stiu ca sunt singurul vinovat. Am crezut ca pot face multe, insa am facut in realitatea atat de putine. Si da, procrastinarea este un pericol pentru afiliatii full-time, dupa cum bine puncta si Claudiu in 2013. Pot spune chiar ca 2017 a fost anul in care si eu am ridicat-o la rang de arta.

De aceea in 2018 voi reduce semnificativ prezenta mea pe retelele sociale si voi mai face si alte schimbari menite sa ma motiveze. It’s time to grow up.

Ce s-a intamplat in afiliere in 2017

O sa incerc sa fiu cat mai scurt si sa punctez esentialul.

  • In ianuarie am avut ultima discutie cu Serban Cristian aka Kidu. Atunci mi-a promis ca rezolva toate problemele legate de comisioane si premii neplatite din 2015 si 2016. N-a fost sa fie. Nu ma asteptam ca se va tine de cuvant si nici nu a facut-o. Ulterior am prevazut chiar faptul ca va iesi din Profitshare in acelasi mod precum din 2Parale. Din pacate asa s-a intamplat.
  • Februarie este luna in care se finalizeaza procesarea comisioanelor inregistrate de Black Friday si in decembrie. A venit astfel primul dus rece din partea Vola.ro, acestia anuland o mare parte din comisioanele inregistrate de afiliati. Tot in februarie am scris articolul: “Cum să promovezi prin Facebook Ads în afiliere – De la A la Z –” pe blogul Profitshare si din ce stiu este unul dintre cele mai citite articole. Tot in luna februarie eMAG publica un raport pentru Q4 din 2016 in care se poate observa extrem de clar explozia traficului de pe dispozitivele mobile. Ma gandeam ca pana in prezent Profitshare vor rezolva problema tracking-ului din aplicatie, ba chiar vor lansa tracking-ul cross-device promis in urma cu 2 ani de zile. Din pacate trece si 2017 si nu s-a schimbat nimic.
  • Martie a venit cu al doilea dus rece din partea Vola.ro cand conturile de AdWords ale afiliatilor ce ii promovau au fost suspendate prin proasta comunicare in interiorul companiei. Unii mai incepatori ca mine care tineau pe acelasi cont si campanii catre alte magazine au pierdut bani. Si-a cerut careva de la Vola scuze pentru prostia asta? Neah!  Tot in martie cei de la elefant au anuntat ca reduc perioada de recurenta a cookie-urilor la 14 zile si comisionul la anumite categorii de produse care se vand bine. Ceva traditional deja.
  • Aprilie – Vola anuntau sec ca vor interzice AdWords si site-urile de cupoane si reduceri. Libris anunta plata saptamanala a comisioanelor.
  • MaiSerialul Vola si afiliatii ajunge la sfarsit. Pe 16 mai anuntau la fel de sec cum programul se va inchide. Vola.ro era in acel moment advertiserul no.2 in 2Performant. Pentru prima data am vazut cum inchiderea unui program de afiliere trezeste reactii in randul afiliatilor ba chiar si in media. Au scris paginademedia.ro, turism20.ro, nwradu.ro, morariu.biz si Octavian. Eu insa nu i-am menajat deloc, aveam motivele mele. evoMAG anuntau si ei ca interzic AdWords si site-urile de cupoane si reduceri. Banca Transilvania si StarBT inchideau programele de afiliere din Profitshare, iar Altex.afiliere dadea primele semne de viata dupa o coma indusa.
  • Iunie 2017: PC Garage anuntatu lansarea programului de afiliere in cadrul retelei Profitshare, iar RCA-ieftin.ro reducea comisioanele pentru asigurari.
  • In iulie watchshop.ro lovesc din noua blocand comisioanele unor afiliati de top si transmitandu-le deja traditionala invitatie la sediu. Problema a fost rezolvata ulterior prin interzicerea AdWords pe motivul ca platesc cam mult. Business as usual #entuziasm. Profitshare lansau video-urile filmate in aprilie cu afiliati si advertiseri din platforma. Ar fi fost fain daca erau mai multe pentru ca aveau material. 2Performant faceau publice cateva cifre interesante intr-un infografic. Iar eu am explicat de ce nu merge afilierea cu momondo.
  • August a fost luna in care 2Performant au lansat Affiliate Ranking in cadrul unui eveniment foarte interesant. M-am intalnit cu oameni faini, am facut cunostinta cu multa lume noua, au curs rauri de Moet si am castigat primul premiu in cadrul 2Performant. Tot in aceasta luna Maura.ro erau suspendati pentru ultima data in Profitshare.
  • Septembrie – Incepem cu seria de interviuri video lansata de Marius Morariu pe canalul sau de YouTube. Daca esti afiliat incepator si nu ai vazut interviurile cu Lucian Ionescu, Bogdan Cercel, Traian Ionut Baloiu, Tudor Sandu, Dorin Boerescu sau cu subsemnatu’ probabil ca ar trebui sa-ti pui niste semne de intrebare. Au aparut cateva cifre publice despre cat castiga afiliatii Profitshare. Ceva de genul 10.000 de euro/luna cel mai bun afiliat. Mai multe detalii gasiti AICI. Tot in aceasta luna am reusit sa bat recordul pentru cel mai mare comision aprobat: 1.140 lei.
  • OctombrieAm pus la cale prima intalnire organizata de afiliati. Cu siguranta ca multi nu ne dadeau sanse de izbanda, dar ma bucur ca le-am demonstrat ca se poate face ceva fain intr-un timp scurt. Am scris un articol de tip restrospectiva evenimentului Black Friday si am explicat de ce din punctul meu de vedere nu se merita sa-ti mai bati capul atat de mult cu acest eveniment. Programul Altex.afiliere a inceput sa demonstreze ca poate functiona in parametri cat de cat normali. Asteptam insa modificarea acelui comision unic care il face sa mearga in gol in acest moment.
  • Noiembrie – luna Black Friday. eMAG ofera o sansa nesperata afiliatilor oportunisti si anunta ca vor accepta promovarea pe site-urile dedicate evenimentului in ziua de Black Friday. O mare bucurie pentru afiliatii care-i promoveaza pe tot parcursul anului. NOT! Cumparamisim.ro anunta ca reduc comisionul la doar 5% pentru ca vand prea mult prin afiliere. ePiesa s-au saturat sa stea cu ochii pe afiliatii care fac brand bidding si interzic AdWords, dar lasa portite pentru cei care vor sa-i promoveze corect. 2Performant au avut un concurs interesant denumit SutalaSuta, insa la fel ca si in cazul concursului Affiliate League organizat de Profitshare problema e data de perioada aleasa pentru concurs. Ambele retele au favorizat afiliatii oportunisti care exceleaza doar in perioada asta. N-ar strica ca pe viitor sa faceti astfel de concursuri si in afara evenimentului Black Friday. Si daca tot am adus in discutie evenimentul, pot spune ca de Black Friday 2017 au castigat cei cu site-uri dedicate, ceilalti si-au impartit felia de tort ramasa. S-a facut brand bidding la greu, s-a jucat murdar, s-au inchis ochii si s-a mers mai departe. Mai spun inca odata: FUCK Black Friday!
  • DecembrieAm participat la prima intalnire organizata de afiliati. A fost fain de tot, mai multe detalii in articol. A avut loc divortul anului in afiliere. Dupa ce am stat impreuna aproximativ 2 ani de zile, am avut o eroare de sintaxa si am divortat de Vonino. Advertiserul cu care credeam ca am o relatie mai speciala, dar care m-a dezamagit crunt. Business as usual se pare #entuziasm. A urmat apoi evoMAG care la fel ca si QuickMobile au anulat pe banda rulanta toate comisioanele inregistrate pentru Apple iPhone X. Vreo 3.000 de euro in total. Au scapat cam 700 de euro aprobati automat de sistem. CEO-ul magazinului mi-a promis o rezolvare fara sa-l intreb eu nimic, dar dupa 2 saptamani si-a sters contul de Facebook. Cireasa de pe tort a venit de la eMAG care in urma cu doar 4 zile au anuntat ca de la 1 ianuarie reduc perioada cookie-ului la doar 2 zile, dar si comisioanele pentru toate electrocasnicele mari (MDA-uri) de la 5 la 3%. In cifre asta se traduce cu vreo 45% mai putin pentru cei care promovau aceste categorii de produse.

Cam asa a aratat pe scurt anul 2017 in afiliere. Daca mi-a scapat ceva puteti adauga printr-un comentariu.

Ce vreau de la 2018

O sa incerc sa raman in bula mea si nu o sa mai imi pese asa mult de ce se intampla in afiliere daca nu ma afecteaza direct. Am observat ca e o moda deja. Daca spun eu ca e nasol ce fac astia, majoritatea o sa spuna: lasa ba, ca sunt buni banii aia acum, fara sa se gandeasca la viitor. Ulterior daca pe X afiliat il arde ceva vine si sare de fund in sus ca il ard astia, haideti sa-i ardem si noi. Neah! Cand o sa invatati ca trebuie sa fim uniti ca sa rezolvam problemele ce ne afecteaza mai mult sau mai putin pe fiecare dintre noi, well…give me a call. Pana atunci, va anunt sincer ca nu-mi mai pasa.

Legat de colaborarea cu advertiserii. Rar mi s-a intamplat sa comunic macar OK cu un advertiser. Si e din ce in ce mai rar sa gasesti un advertiser corect din toate punctele de vedere. Mai toti au inceput sa creada ca afiliatii sunt un rau necesar sau ceva de genul. Din punctul meu de vedere, daca nu etsi dispus sa joci corect, poti sa inchizi de maine programul de afiliere. Am incercat sa-mi pastrez calmul de multe ori cand am descoperit fel si fel de smecherii facute de advertiseri, evident toate dintr-o nefericita eroare, dar pe banii mei. Daca ma calca careva pe bec, sa nu va asteptati sa tac din gura. Dragos Bunea e leul cel rau. Ai gresit, platesti. Ca-n tenis. Fara menajamente. M-am saturat de ipocrizia asta in care traim. Vrem sa avem o tara ca afara, aratam cu degetul catre politicieni si nu numai, dar nu ne uitam macar o secunda la cum ne comportam noi. Deci, o faci de oaie si apoi vrei sa bagi mizeria sub pres, daca am aflat iti dau eroare de sintaxa instant.

Cand gresim trebuie sa ne asumam, nu sa cautam scuze. La naiba, e 2018!

 

5 thoughts on “Restrospectiva 2017 in afiliere

  1. Sunt în asentimentul tau pe cam tot articolul. Am rupt si eu cu Vonino, pe mine m-a supărat faptul că eu consideram ca am o relatie mai specială, chiar în afara afilierii, dar mereu rămâneam ultimul pe lista lor și asta m-a deranjat, mai ales că i-am ajutat în dese rânduri.
    Despre unitate, am țipat de multe ori pe grup si am zis exact ce zici tu, un comision respins cu japca sau o mizerie la un afiliat mic, se poate traduce intr-o mizerie coordonată pentru toti, dar mereu am primit “tu te uiti la asta? La cate comisioane am eu, cine le mai vede?” exact pe asta au mizat advertiserii.

    Emag…eu ma bazez 90% pe MDA, acum caut alternative.

  2. Misto articolul, La Multi Ani. Cat despre eMag si reducerea perioadei la 2 zile…trist rau de tot. De la Andrei am auzit asta prima oara, acum cateva zile 🙂

    1. 🙂 mai stai prin platforma 🙂
      Pentru mine e mai trista taierea comisioanelor, nu recurenta ma deranjeaza foarte mult.
      Acum cu greu mai vad un comision peste 50 lei.

  3. Dragos , sa stii ca anul 2017 nu a fost unul pierdut pentru tine. Ai avut super ideea salvatoare a unei ”celule de criza” pentru afiliatii de top si te felicit pentru asta. Dap man, aici e cheia. ”Reteaua” s-a chinuit aproape zece ani pentru a avea o baza de date creata din ”vaslasi”. Voi aveti ocazia sa ii preluati si mai ales sa le aparati interesele, tocmai pentru ca ei se simti pacaliti si umiliti. Sunteti pe o mina de aur, deoarece inainte de bani aveti ocazia sa fiti niste Lideri Adevarati. Stii de ce advertiserii de top ti-au dat teapa ? Ei au simtit ”pe sistem antreprenorial” ca miscarea initiata de tine are ”iz de rezolutie” si o sa leslabeasca afacerile si mai ales vrajeala foarte profitabila care ei o practica in afiliere. De asta afiliatii de top trebuie sa se constituie intr-o asociatie. Ma Baieti, luptati cu armele lor si folositi ”stravechile” strategii de lupta ale lui Stefan cel Mare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *