Retrospectiva 2018 in afiliere

A trecut si 2018. A fost un an destul de greu din toate punctele de vedere, deci duca-se. Pornisem la drum cu ganduri mari in ceea ce priveste afilierea mai ales datorita faptului ca 2017 a fost primul an in care am simtit ca lucrurile nu merg deloc in directia buna. Vezi AICI retrospectiva 2017 in afiliere.

Am spus ca in 2018 Dragos Bunea o sa fie leul cel rau. Si am fost. Am spus verde-n fata tuturor celor ce am avut ceva de spus. Nu am menajat pe nimeni. Prefer sa fiu impacat cu mine insumi decat sa tac si sa ascund lucruri doar ca sa “ma am bine cu lumea”. Fuck that! Am ajuns la varsta la care nu mai inghit ipocritii, mincinosii, nesimtitii sau teparii. Ori anonimii de pe net. Daca nu ai coaie sa-ti asumi afirmatiile pe care le faci atunci poti sa le iei si sa ti le bagi adanc in fund. Nimanui n-ar trebui sa-i pese de ceea ce spune un hater anonim.

Afilierea pe plan personal

Pe scurt. In 2018 am inregistrat cea mai mare valoare a comisioanelor si cele mai multe comisioane de cand fac afiliere. Profitul a fost cu ~35% mai mare fata de 2017, dar inca nu am reusit sa-l depasesc pe cel din 2015.

Cateva cifre:

  • 724.022 click-uri trimise catre advertiseri
  • 9.881 de euro valoarea comisioanelor inregistrate in cea mai buna luna intr-o singura retea
  • 175,88 lei cel mai mare comision aprobat
  • 324 euro cel mai mare bonus incasat
  • 3 premii castigate: 1 x iPhone X, 1 x masina de spalat, 1 x 1000 lei

Mi-as fi dorit sa performez mai bine in lunile noiembrie si decembrie pentru a-mi creste profitul si mai mult fata de anul anterior dar se pare ca inca nu m-am impacat cu evenimentul Black Friday. Mai bag o fisa in 2019.

De departe cele mai mari realizari consider ca sunt cele doua intalniri organizate #CeaMaiEpicaIntalnire + #Afiliere3.0. A fost bataie de cap, dar ma bucur ca lumea a apreciat implicarea mea totala.

Ce s-a intamplat in afiliere in 2018:

  • In ianuarie programul de afiliere FashionUp a fost oprit in Profitshare datorita unor probleme tehnice. N-au mai revenit de atunci. Zonia.ro reduceau comisionul de la 15 la doar 10%. Astratex.ro au avut o eroare de syntaxa si au intrerupt temporar programul de afiliere din Profitshare. Marius Morariu publica un video-interviu cu Gabriel Nica (cel mai vizualizat interviu realizat). Era semnalat primul caz dintr-o serie lunga de probleme cu advertiserul inPuff.ro – comision anulat pe motiv de retur partial (ca de obicei “o colega noua a incurcat treburile si a gresit”). Problema cu inchiderea conturilor de publicitate la Facebook continua. Eu m-am numarat printre putinii norocosi pentru ca dupa o discutie pe chat mi-a fost reactivat contul. Profitshare au anuntat castigatorii concursului Affiliate League. Am terminat pe locul 3 la Legends 🙂 My lucky number.
  • Februarie incepe cu o schimbare din partea Altex.Afiliere.ro. Au anuntat o noua grila de comisioane – detalii gasiti in articolul dedicat de AICI. Marius Morariu ia un interviu celor mai faine fete din afiliere. Anvelomag.ro inchid programul de afiliere din Profitshare. Apar in TOS-urile advertiserilor mentiuni precum atribuirea last click se face si in cazul in care acestia au doua programe de afiliere in doua retele diferite. Astfel doar ultimul afiliat va primi comisionul aferent comenzii. O problema ce persista si in ziua de azi. eMAG anuntau ca termenul pentru procesarea comisioanelor devine de minim 30 de zile. ePiesa si-au dat seama ca afilierea reprezenta un canal de marketing performant si au crescut comisionul standard de la 5 la 8%, in plus au reintrodus promovarea prin Google AdWords (Ads). Matei Psatta pleaca de la Vola.ro si mai toti ne asteptam reactivarea programului de afiliere. Se pare ca mai au nevoie de putin timp.
  • Martie incepe cu un nou interviu marca Morariu, dar de data aceasta nu este un afiliat cel intervievat ci Gabriel Curcudel aka Krumel, specialist SEO – Vezi interviul AICI. 2Performant introduceau Targeting Score – pentru unii a devenit un instrument relevant, insa pe mine nu m-a convins deloc, iar ideea data de colegul Catalin Mihai pe grupul de afiliere in legatura cu detalierea la nivel de click-uri trimise per advertiser + per tag-uri + rata de conversie + valoarea comisioanelor generate ar fi fost mult mai utila daca era implementata. A aparut si primul scandal din 2018. Magazinuldescule vs afiliati. S-a incercat s-au s-a si dat o teapa de vreo 15.000 de lei. Nimic anormal pana aici. Dar na, am ramas stupefiat cand au aparut afiliati si oameni de marketing care sustineau ca e ok ce se intampla. Apoi mi-am adus aminte ca unii dintre ei l-au sustinut pana-n panzele albe pe Serban Cristian cu DeClub iar apoi cu Maura. In alta ordine de idei Altex intrau in eMAG MarketPlace. MarketOnline.ro inchideau programul de afiliere in urma preluarii de catre Cel.ro. Google anuntau inchiderea goo.gl (un instrument utilizat destul de mult de afiliati).
  • AprilieBogdan Aron publica un articol interesant despre modelul de atribuire a vanzarii – il puteti citi AICI. Se inregistra unul dintre cele mai mari comisioane: 2857 lei pe nisa de IT&C. Din pacate in aceasta luna s-a oprit si seria de interviuri ale maestrului Morariu. Onoarea de a inchide aceasta serie a apartinut lui Mihai Croitoru – Vezi video AICI.
  • Mai – a venit buba la Webfactor – au fost afectati atat afiliati cat si advertiseri. Surpriza mare la eMAG. Dupa ce in urma cu doar 4 luni reduceau recurenta si comisioanele, iar in martie anuntau ca procesarea comisioanelor se va face dupa 30 de zile de la inregistrare, acum anuntau ca din 16 mai reduc recurenta la doar 24H si majoritatea comisioanelor se duc catre 1%mai multe detalii in articolul dedicat. Advertiserul Esteto.ro anunta lansarea categoriei de carti cu peste 31.000 de titluri in oferta. Incepea isteria cu GDPR. A trecut. Am supravietuit cu totii. Desteptii de la Cel.ro plafonau comisioanele la un maxim de 90 lei si ofereau doar 1% pentru comisioanele la produsele vanduta in marketplace. Moment istoric in 2Performant – marele Elefant este detronat de catre DyFashion in rankingul general.
  • Iunie – Zoot.ro anunta inchiderea programului de afiliere. Am organizat #CeaMaiEpicaIntalnire – despre cum a fost puteti citi AICI. Google AdWords devenea Google Ads (stiu ca unii ar trebui sa schimbe numarul de la masina odata cu schimbarea asta 😉 ) Facebook permite de la sfarsitul lunii iunie sa vezi ce reclame sunt active pentru fiecare pagina in parte la sectiunea “Informatii si reclame”.
  • Iulie – Matar.ro dadea primele semne serioase ca vor sa iasa definitiv din afiliere. Retelele de afiliere Dognet.ro si Admitad.com isi faceau simtita prezenta activa pe piata de afiliere din Romania.
  • AugustiHunt o iau pe aratura si interzic Google Ads dar reduc si comisionul de la 7 la doar 5%. Apple anuntau ca opresc programul de afiliere la iTunes. Noriel redeschideau programul de afiliere. 2Performant au invatat (cred) ca nu e ok sa reprimesti tepari in platforma astfel QuickMobile erau dati afara din retea pentru a doua oara (sper ca si pentru ultima). Un alt advertiser de renume isi redeschidea programul de afiliere: Vivre.ro (locul 8 in momentul de fata in clasamentul general). Printre altele si cei de la Vodafone dispareau pe usa din spate din retea. In alta ordine de idei Google Ads introduceau 3 titluri si 2 descrieri pentru reclame. FabricadeTuica.ro o iau pe cararea FacturilorPreaMari si anuleaza comisioane dupa cum ii taie capul. Profitshare inchideau operatiunile din Ungaria.
  • Septembrie – Stirea lunii in afiliere: Flanco anuntau ca ies din Profitshare. De data asta pe bune. Nu de alta, dar au mai tot iesit la cat o cafea de Black Friday si in trecut. QuickMobile dau faliment aka fac o “romaneasca” si muta operatiunile de la un SRL la altul ca sa mai scape de datorii. Baietii destepti din IT.
  • Octombrie -Spre uimirea mea descopeream ca ePantofi.ro au program de afiliere in reteaua Dognet. In fapt am aflat ulterior ca e un parteneriat intre Awin si Dognet pentru ca acest program sa fie disponibil si in Romania. eHuse.ro lansau un program de afiliere in 2Performant. Pe 30 octombrie Google Ads a introdus Parallel tracking – o problema in plus pentru afiliatii PPC.
  • Noiembrie – pe surse aflam ca Black Friday va fi pe 16 noiembrie la eMAG si ca se pastreaza aceleasi conditii pentru afiliati ca si in 2017. Adica afiliatii cu site-urile dedicate evenimentului sunt privelegiati din nou. Am organizat intalnirea “Afiliere 3.0” unde au participat pentru prima data 4 retele: 2Performant, Admitad, Profitshare si Dognet. Cele doua retele romanesti lanseaza concursurile clasice din perioada evenimentului. Profitshare cu “Influencer’s game” iar 2Performant cu “Ora exacta”. Ambele concursuri au favorizat afiliatii care fac afiliere in principal doar de Black Friday. A venit si ziua cea mare. Vanzari record pentru magazine. In afiliere lucrurile nu au mers la fel de bine. Ambele retele au dat publicitatii cifre mai mici fata de anul anterior – mai multe detalii AICI. InPuff.ro isi scot masca si arata cat de nesimtiti pot fi. Dupa ce atat eu cat si alti afiliati am atras atentia asupra ratei de comisioane anulate din Profitshare (71%) eu sunt suspendat din retea iar domnul Mihai Horhoianu se coboara la nivelul in care apeleaza la un cont fals de Facebook ca sa-mi demonstreze cat poate fi de nesimtit.
  • Decembrie ePiesa au ceva probleme la codul de tracking si sunt suspendati temporar din Profitshare. FashionDays.ro duc rata de aprobare spre 50%. Unul din motive il pot relata eu. Comandat un produs in 18 decembrie 2018 la pretul de 249 lei. Primesc mesaj sambata 5 ianuarie ca a ajuns la depozitul Cargus din Tulcea. Intre timp mi se afiseaza reclama pe Facebook cu acelasi produs comandat la pretul redus acum de 169 lei. Trageti voi concluziile. Afiliatii oportunisti nu se sfiesc sa copieze site-uri intregi, retelele ii incurajeaza prin pasivitatea de care dau dovada. Cazul bloginstalatii.ro (site-ul celui care fura). 2Performant implineste 10 ani si dau un party in cinstea lor.

 

Ce vreau de la 2019

Nimic special. O sa pastrez aceeasi atitudine ca in 2018 (acelasi leu rau). O sa ma axez pe campaniile profitabile. O sa incerc nise noi ca in fiecare an. O sa incerc metode noi. O sa citesc mai mult si o sa invat mai mult. Nu ma intereseaza cati bani fac altii, nu mai am de demonstrat nimic altora ci doar mie. Vreau sa fiu mai bun fata de anul trecut din toate punctele de vedere. As vrea sa continuam seria de intalniri (oficiale sau nu) pentru ca toti ce implicati avem nevoie de ele. Doar ca nu as mai vrea sa fiu eu cel care se implica total. Ar fi ok sa se implice retelele, advertiserii si alti afiliati. Sa fie ceva organizat la comun. Doar asa cred ca ma voi implica.

 

 

10 thoughts on “Retrospectiva 2018 in afiliere

  1. Pe zona de travel in Romania se misca ceva? Nu gasesc ceva sa mearga bine.

    Pe internstional sunt cateva programe foarte bune. Pe Romania nimic, slab…

    1. Eu nu am gasit nimic. Momondo zici ca sunt in epoca de piatra. Ba ofera plata la click-out, ba nu mai ofera. Asa o tin de vreo 3 ani de zile. Veltravel am inteles ca desi au crescut rata de conversie a scazut rata de aprobare la doar 50%, deci iar nu e bine. Kiwi am inteles ca platesc greu si foarte putin. Booking platesc la vreo 6-7 luni sau cand isi aduc aminte. Pe scurt, nu e nimic viabil pentru ca oamenii de marketing din travel nu constientizeaza beneficiile afilierii intr-un asemenea domeniu.

      1. Salut Dragos,

        tot vad ca firmele nu platesc. WTF? Adica o colaborare este win-win! Nu unul face vanzari, celalalt are beneficii si se ,,spala pe maini,,.
        Chiar nu inteleg ideea asta…..

  2. Salutare Dragos,

    te urmaresc de o perioada, imi plac informatiile pe care ni le furnizezi. Am o nelamurire.
    Doresc in curand cu site-ul sa intru in promgramul de afiliati.
    Ce nu inteleg: daca un afiliat promoveaza produsele, in ziua 08.01 avem produsul la 200 lei si avem comenzi, in ziua 09.01, produsul intra la reducere 150 lei. Cumparatorii vor sa returneze produsul ( dreptul lor ) si il vor la reducere. Cum se procedeaza? Oferim reducerea, mai bine un castig mai putin decat un client nemultumit, cum ramane cu procentele aferente afiliatului?

    1. Buna Alina C,

      Nu cred ca asta ar fi o problema foarte mare. De obicei clientul daca cumva comanda azi un produs la 200 lei si se razgandeste maine si il comanda pe cel la 150 lei de obicei are deja instalat cookie-ul si astfel ambele comenzi vor fi comisioanate in contul tau, prima va fi anulata, iar a doua aprobata daca totul e ok pana la fina.
      Mult succes cu proiectul!

  3. Din ce am citit am ramas cu impresia ca afilierea e vestul salbatic, adica scapa cine poate. E fain ca cei de la 2performant au fost draguti si au imbracat fenomenul intr-un ambalaj dragut de marketing zicandu-i ecosistem. Eu as fi mai neaos si as zice ca, afilierea este un ”balamuc” controlat.

    1. Nu este vestul salbatic, dar hai sa ne uitam atent in jur. Sa ne uitam la realitatea actuala din Romania. Ce te-ar face sa crezi ca oamenii se comporta altfel in afiliere. In ambele situatii ne lipseste educatia. De aceea romanii sunt renumiti pentru ca dau si iau teapa. Ne place “smecheria” si nu prea iubim munca cinstita. Unii le combina. Ne place sa dam spaga pe oriunde doar ca sa intram mai in fata. Ne place sa pacalim pe prosti care asteapta la vreo coada si ne prefacem ca avem altceva si ne bagam in fata. Mutam business-uri de pe o firma pe alta doar ca sa nu platim datoriile. In fine, ai prins ideea.
      Totusi pe langa toate astea sunt si o gramada de lucruri bune. La naiba, daca nu erau nu stateam 8 ani in acest ecosistem ca tot l-ai mentionat. Sunt si oameni care chiar fac lucrurile ca la carte sau cel putin incearca. Sunt afiliati care muncesc cu pasiune, sunt oameni in retele care se straduiesc sa razbata in acest vest salbatic, sunt oameni de marketing care inteleg ca afilierea trebuie tratata ca un canal in care nu astepti sa vina conversiile din cer ci trebuie sa te implici, sa comunici. Pe scurt. Sunt lucruri bune si lucruri mai putin bune. Scopul articolelor mele si a postarilor e sa atrag atentia asupra lucrurilor mai putin bune pentru ca ele sa devina din ce in ce mai rare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.