Cum a fost la intalnirea “Afiliere 3.0” de la Sinaia

Cea de a 3-a intalnire organizata de afiliati a avut loc la Sinaia in perioada 8-11 noiembrie 2018. Am fost placut surprins de numarul mare a celor prezenti dar la fel de surprins am fost si de faptul ca au mai fost cereri pe care din pacate nu le-am putut onora din diverse motive ce nu au tinut de mine. In total pe parcursul celor 3 zile numarul participantilor a fost de peste 45 de persoane. Tin sa reamintesc faptul ca toti si-au rupt din timpul lor propriu, au cheltuit mai mult sau mai putini bani ca sa ajunga la Sinaia si au indurat programul impus de mine pentru un singur motiv: “le pasa de aceasta mica industrie numita marketing afiliat”.

Au fost mai multe premiere pentru intalnirile organizate de catre afiliati. In primul rand toate cele 3 parti implicate in industria denumita marketing afiliat au fost prezente. Afiliati, advertiseri si retele. O alta premiera au fost cele 8 prezentari despre care o sa va vorbesc mai pe larg in randurile de mai jos, dar si discutiile la liber in doua sesiuni de tip Q&A.

Astfel consider ca aceasta intalnire nu este altceva decat o dovada clara ca incet dar sigur toate partile implicate in marketingul afiliat au realizat ca doar lucrand impreuna pot sa dezvolte industria care asa cum am specificat si in articolul legat de Black Friday 2018, momentan stagneaza.

Cine a participat la Afiliere 3.0

In primul rand foarte multi afiliati. De la colegii Gabriel Nica, Mihai Croitoru si Marius Morariu care m-au ajutat ca lucrurile sa se desfasoare asa cum mi-am dorit la Ivona Oprisor, Claudia Ochetan, Elena Croitoru, Marius Cucu (cu tot cu soferul personal 😉 ), Catalin Mihai, Lucian Ulecan, Florin Vaduva, Stanca Ginel, Bogdan Popovici, Fraseniuc Lucian, Pepelea Razvan + multi altii. Un lucru bun care pe mine ca afiliat ma bucara extrem de tare pentru ca in sfarsit simt ca afiliatii sunt mai uniti si nu se mai privesc unul pe altul doar ca si competitori. Trebuie sa intelegem ca doar atunci cand formam o singura voce vom fi bagati in seama cu adevarat.

O premiera pentru Romania a fost prezenta a patru retele in acelasi timp, in acelasi loc, discutand despre marketing afiliat. A fost WOW in primul rand pentru ca au fost prezenti pentru prima data in Romania reprezentanti a doua retele din afara: Dognet (prin David Puha & Raluca Dobrescu) si Admitad (prin Radu Grîu). In al doilea rand nu cred ca isi imagina careva vreodata ca reprezentantii 2Performant (Tiberiu Anghelina & Dorin Boerescu) si Profitshare (Alex Stoica & Iulian Mîrzac) sa stea impreuna la o sesiune Q&A despre problemele actuale din afiliere. Unde mai punem ca subsemnatul a facut si pe moderatorul.

La capitolul advertiseri pot spune ca acestia se lasa greu convinsi sa participe la astfel de intalniri ce se intind pe mai multe zile. De aceea tin sa le multumesc tuturor pentru timpul acordat si incep cu Alex Stoinea (Autohut.ro), Octavia Bufan si Oana Cosma (Somproduct.ro), Ionut si Georgiana Cucu (Mahoni.ro), Loredana Tudor impreuna cu Iulia si Adrian (Libris.ro),  Carmen Stoian (Diamondnails.ro) si Ioana Oncioiu impreuna cu Oana Stanescu (Carturesti.ro).

Un caz aparte a fost Claudiu Fărcaș, ex superafiliat, ex manager Profitshare, ex marketing manager Momondo si actualmente digital marketer la o companie mare caruia ii pregateste lansarea unui program de afiliere.

 

Prima zi la Afiliere 3.0 (joi, 8 noiembrie)

 

Programul l-am conceput in asa fel incat sa aibe timp toata lumea sa se relaxeze dupa drum. Astfel ca mai fiecare a facut cam ce a dorit, fie s-a relaxat la SPA, fie a facut o plimbare prin centrul orasului sau a savurat o cafea la aer curat. Personal m-am relaxat impreuna cu Daniela si cu altii la sauna si jacuzzi pentru ca stiam ca o sa urmeze cateva zile un pic mai stresante pentru mine.

Seara am luat cina impreuna in restaurantul hotelului. Aici am avut o prima problema cu cei de la Hotel Rina. Nu intru in detalii (pe scurt, comunicarea nu e punctul lor forte), insa va sfatuiesc sa evitati restaurantul lor principal. Nu se ridica la standardele unui hotel de 4 stele. A ramas uitat in timp la mai toate capitolele. De aceea dupa masa am preferat sa mergem la al doilea restaurant sau la Crama cum i se spune. Din pacate desi aici atmosfera era mai placuta, mancarea si bautura mai variata si mai buna, muzica live exagerat de tare ne-a facut sa tipam efectiv unii la altii. Acum inteleg de ce se pleca la fumat in grupuri de cate 10 persoane 🙂 Ulterior o parte s-au retras in camere si ceilalti am mai hoinarit un pic prin oras ca doar nu puteam sa fim odihniti a doua zi dimineata.

 

A doua zi (vineri, 9 noiembrie)

 

Dupa micul dejun au inceput emotiile. Stiam ca o sa fie o zi aglomerata si ca mai toata lumea o sa ia legatura cu mine. Dupa ora 10 au inceput sa vina pe rand o parte dintre persoanele ce au fost prezente fie doar in ziua de vineri, fie cate o noapte sau doua. Am incercat pe cat posibilul sa pastrez programul, astfel desi unele persoane au intarziat (ratandu-si sansa de a pleca acasa cu o sticla de Moet) am dat startul intalnirii cu o prezentare in care am incercat sa subliniez ce a insemnat marketingul afiliat pentru mine, de ce fac afiliere, ce lucruri nu mi se pare ok, ce lucruri sunt bune si de ce cred eu ca orice magazin online ar trebui sa incerce afilierea. Am incercat de asemenea sa explic de ce nu este ok ca atunci cand apar probleme acestea sa fie bagate sub pres si sa ne prefacem ca nimic nu s-a intamplat. Am insistat cred ca toata intalnirea pe tema asta pentru ca stiu ca nu e ceva specific marketingului afiliat ci mai degraba specific comertului din Romania. Tot timpul mi se spune ca nu e ok sa scoti in fata lucrurile negative dintr-o anume industrie ci se prefera stilul veniti aici ca e doar lapte si miere. Ei bine, nu e doar lapte si miere si trebuie sa terminam odata pentru totdeauna cu gandirea asta. In orice industrie sunt probleme. Haideti sa le identificam pe cele din marketingul afiliat si sa cautam solutii. Cu cat o sa ne prefacem mai mult ca totul e ok cu atat mai rau o sa fie pe viitor.

Prezentarea mea de la Afiliere 3.0 a fost filmata de catre maestrul Morariu:

*Din pura curiozitate, incercati sa ghiciti despre ce este vorba la intrebarea pentru sticla de Moet

Dupa mine a urmat David Puha cu o prezentare interesanta despre reteaua Dognet.ro. Desi prezentarea a fost in limba engleza cred ca mai toti cei prezenti au inteles despre ce era vorba mai ales ca David a inzestrat prezentarea cu multe slide-uri explicative. Ne-a fost prezentat cum a aparut reteaua Dognet, cat de mult au crescut de la infiintare si pana in prezent. Pe ce piete activeaza si evident, motivele pentru care au ales sa intre si pe piata din Romania. Au urmat cateva estimari pentru anul 2018 si perioada ce va urma, dar si ce isi doresc sa faca pe piata din Romania si cum au reusit deja sa atraga atat advertiseri de top precum ePantofi.ro, Electronic.Star sau MyProtein.ro, dar si afiliati ce inregistreaza deja destul de multe conversii. Important pentru mine in mod special, dar cred ca si pentru multi alti afiliati sunt cifrele si ma bucur ca David nu le-a ocolit.

Prezentarea lui David Puha (Dognet.ro):

 

Cum multimea din sala era nerabdatoare pentru o pauza scurta am decis sa intrerupem programul pentru 10 minute. Nu de alta dar stiam ca urmeaza o prezentare cu greutate ce va fi greu de procesat asa ca i-am lasat sa se aeriseasca putin.
Evident, a urmat unicul, neobositul, fantasticul Gabriel Nica (afiliat si owner EpicAds.ro) cu o prezentare atipica. Gurile rele ar spune ca a compensat aproape toata lipsa din viata sociala online :))
 A fost o prezentare mai personala, una in care mix-ul de ingrediente te-ar fi putut debusola daca nu erai atent. Pe scurt. Am aflat cum cu un laptop primit cadou in 2008 a dus la castiguri fabuloase cativa ani mai tarziu dar si la lucruri de care peste ani nu ai fi mandru ca le-ai facut. Sa realizezi ca ai gresit si sa reiei totul de la zero este un lucru greu de facut. Sa investesti bani dar sa inveti si sa pierzi sume mari. Sa-ti cauti menirea prin diverse idei de afaceri, sa cauti ideea de un milion, sa inveti sa accepti, sa gresesti din nou gandidu-te doar la bani, sa realizezi ca ai gresit inca odata, sa o iei din nou de la capat, sa recastigi increderea celor din jur, sa descoperi iubirea, sa creezi ceva de care sa fi mandru acum si intr-un final sa vrei sa faci parte dintr-o industrie unde increderea trebuie sa devina esentiala. Cam despre asta a vorbit Gabi. Printre multiple rasete si printre glume, consider ca intr-o mica parte ne-am regasit cu totii in anumite etape si asta nu inseamna altceva decat ca prezentarea si-a atins scopul.
Din pacate Gabriel nu vrea ca prezentarea (care in fapt e o insiruire de fotografii)  sa fie una publica, insa am primit acceptul sau sa postez o mica parte din ea filmata tot de maestrul Morariu + cateva fotografii facute de mine.

Prezentare Gabriel Nica (afiliat & owner EpicAds.ro):

A urmat Radu Grîu din partea retelei Admitad.com cu o prezentare in care a explicat de ce atat afiliatii cat si advertiserii din Romania ar trebui sa lucreze cu Admitad. In primul rand pentru ca sunt una dintre cele mai mari retele la nivel mondial si au programe de afiliere ale unor companii precum AliExpress, Booking, GearBest, Airbnb, Kiwi sau eBay. In al doilea rand pentru ca se pot castiga sume de gen peste 62.000 de dolari intr-o singura zi normala. Fiecare afiliat si fiecare advertiser primeste cat un manager personal care sa-l ajute in primii pasi dar si sa se dezvolte pe mai departe.

Prezentare Radu Grîu (Admitad.com):

 Dupa atatea informatii am zis ca meritam cu totii o pauza mai lunga si astfel am profitat de vremea frumoasa de la Sinaia si am stat la o cafea pe terasa tot cu discutii despre afiliere. Se poate spune ca ne incalzeam pentru sesiunea Q&A ce a urmat.

Sesiunea Q&A probleme actuale in afiliere

Am profitat de bunavointa celor prezenti si am invitat “pe scena” la sesiunea Q&A pe Dorin Boerescu (CEO 2Performant), Tiberiu Anghelina (Affiliate Network Manager 2Performant), Alex Stoica (Technical Lead Conversion Marketing/ Profitshare), Octavia Bufan (Somproduct.ro), Oana Cosma (Somproduct.ro) si Marius Morariu (afiliat).
Principalele teme de discutie au fost legate de problemele actuale din marketing-ul afiliat si gasirea unor solutii pe termen lung. Am incercat pe cat posibil sa tin in frau discutia deoarece am mai participat la astfel de sesiuni Q&A si de fiecare data am observat ca toti cei prezenti au tendinta de a duce discutia intr-un punct cat mai indepartat. Ba uneori exista si tendinta de a schimba tema discutiilor, un lucru pe care nu l-am inteles niciodata. Cred ca am reusit intr-un final sa punem punctul pe “i” si sa implic participarea a cat mai multor persoane le discutie. O alta regula a fost cea a vorbitului pe rand. A fost destul de greu sa explic politicos ca nu e ok sa vorbim intre noi sau sa nu-i lasam pe ceilalti sa termine ce aveau de spus (si aici ma refer strict la cei ce vorbeau pe subiect).
Am dezbatut tema comisioanelor respinse, a tepelor ce s-au dat in afiliere, a comunicarii intre toate cele trei parti implicate si aici s-a intervenit pe directia pe care o au unii advertiseri ce te fac pe tine ca afiliat sa ignori mesajele de tip bulk. Razvan a venit si cu o solutie legata de comunicarea intre advertiser si afiliat incat sa devina una mai personala.
Am ramas destul de multumit dupa aceasta discutie. In principal pentru ca s-au dat macar cateva solutii la problemele existente, dar cel mai mult am ramas impresionat de faptul ca problemele au fost dezbatute si mult dupa ce sesiunea s-a incheiat. Asta inseamna ca cei prezenti au fost cu adevarat interesati de discutii si intalnirea nu a fost una de dragul de a ne plimba la Sinaia si imprejurimi.
 Seara ne-am relaxat cu totii la un bar/restaurant/club din imediata apropiere unde in timp ce luam cina am avut parte de o surpriza destul de neobisnuita. Lumina din sala unde stateam s-a stins, un DJ a pus o melodie orientala si atunci si-au facut aparitia doua domnisoare dansatoare din buric. O parte dintre cei prezenti ne-am simtit ca atunci cand iti apare un bonus in cont si nu stii de ce l-ai primit. Evident ca a urmat un party pe cinste continuat pana aproape de zorii zilei.

 A treia zi (sambata, 10 noiembrie)

 

Dimineata doar pe fata celor odihniti se putea vedea fericirea. Celorlalti le-a trebuit doua cafele sa nu mai vada in ceata. Important e ca dupa micul dejun am reusit sa ne reunim aproape toti in sala de conferinte si sa continuam programul.

I-am oferit onoarea de a deschide cea de a doua zi de festivitati lui Claudiu Fărcaș (vezi aici ce articolul despre intalnire). Una dintre putinele persoane pe care le cunosc si care stie ce inseamna marketing afiliat cu adevarat. As putea spune ca am invatat impreuna anumite lucruri importante. Este adevarat si ceea ce a spus Gabi in prezentarea sa. Probabil ca fara aportul lui Claudiu in proiectul denumit Affiliate Summer School din 2016 era mult mai dificil sa ne organizam acum.

In prezentarea sa ne-a vorbit despre cum a inceput cu afilierea, cum a ajuns sa aibe succes iar mai apoi sa treaca de partea cealalta angajandu-se la Profitshare. Ne-a povestit despre proiectele de succes derulate, despre munca din spatele unei retele si alte lucruri interesante. Din ce imi aduc aminte doar introducere a durat cam 30 de minute incat toti am crezut ca a terminat prezentarea. A urmat apoi un Claudiu dezlantuit cu cifre, date concrete, studii de caz. Totul pornind de la lucrurile ce se schimba cu o viteza ametitoare in era digitala. Traficul de mobil a explodat la propriu in ultimii doi ani.  S-a vorbit despre AdBlock, parallel tracking, cross device, cross platform, surse de trafic si s-a insitat pe atribuirea conversiei. Aici discutia a fost una mai elaborata. Cert e ca poate desi mai toti stiam o mare parte din informatiile oferite probabil ca acum vazandu-le insiruite am realizat cat de mult s-au schimbat lucrurile fata de acum 2-3 ani.

Prezentare Claudiu Fărcaș:

A urmat Mihai Croitoru. Unul dintre cei mai vechi afiliati atat din Romania cat si din afara. La anul isi va serba majoratul in afiliere (VV S01.E04) 😉

Mihai s-a incapatanat sa faca afiliere prin continut desi cel mai probabil in anumite momente nu cred ca parea cea mai buna alegere intr-un final perseveranta este rasplatita si din punctul meu de vedere cred ca este cel mai bun afiliat pe content din Romania. In prezentare s-a axat strict pe conexiunea dintre afiliere si continut de calitate. Ne-a explicat care sunt avantajele si dezavantajele acestei metode de promovare. Cum sa te apuci de scris si despre ce anume sa scrii in asa fel incat sa-ti si faca placere dar sa si castigi bani. Rabdarea si perseveranta par a fi cheia succesului.

Prezentare Mihai Croitoru (afiliat de continut):

 

Evident ca s-a impus o noua pauza ce nu era prevazuta in program. O noua greseala pe care stiam ca nu am voie sa o fac deoarece soarele stralucind pe cer te imbie la miscare in aer liber si nicidecum la statul intr-o sala de conferinta. Asta e. Din greseli invatam. Data viitoare o sa angajez servicii de paza 🙂

Dupa pauza a venit randul lui Cucu Ionut (Mahoni.ro si ex afiliat) sa ne prezinte programul magazinului sau din 2Performant. A inceput ca toti ceilalti cu o scurta prezentare despre ce a facut in toti acesti ani de cand este prezent in online, ne-a explicat cum a castigat sume frumoase de bani prin black hat, dar cum a ajuns sa castige bani si facand lucruri corecte ca intr-un final sa se decida sa lanseze un magazin online de fashion. Ionut a oferit cateva cifre legate de magazin cum ar fi cosul mediu, rata de retur, dar a explicat si care sunt avantajele afiliatilor daca decid sa promoveze Mahoni.ro.

Prezentare Cucu Ionut (Mahoni.ro):

 

Onoarea de a inchide seria de prezentari din cadrul Afiliere 3.0 a revenit fetelor de la Carturesti.ro: Ioana Oncioiu si colega sa Oana Stanescu. Prezentarea lor s-a axat pe evenimentul Black Friday 2018. Desi prezentarea poate parea extrem de scurta in fapt cifrele respective spun extrem de multe lucruri. In plus, Ioana si Oana au fost destul de amabile sa raspunda la toate intrebarile (si nu au fost putine) venite din public. Am aflat de asemenea ca magazinul online carturesti.ro nu mai este cautat de mult doar pentru carti. Se vand jocuri, jucarii, ceaiuri, cosmetice, haine, home&deco si multe alte produse. Cel mai important lucru mi s-a parut faptul ca sunt pe crestere an dupa an de Black Friday, dar nu neaparat pe aceleasi categorii de produse. Iar faptul ca s-au axat pe comunicare cu afiliatii se reflecta in aceste cresteri.

*Din pacate nu am primit acceptul ca prezentarea sa fie facuta publica.

 

Sesiunea Q&A despre Black Friday

La aceasta a doua sesiune si ultima discutie oficiala din cadrul intalnirii i-am invitat pe scena pe: Alex Stoica (Profitshare), Ioana Oncioiu si Oana Stanescu (Carturesti.ro), Ionut Cucu (Mahoni.ro) iar ulterior ni s-a alaturat si Andrei Ionita (afiliat si om de marketing). Am dezbatut pe rand subiecte precum:

  • Cati bani castiga un afiliat de Black Friday? (s-au spus ceva cifre interesante)
  • Cum vede un advertiser Black Friday in afiliere
  • Cum vede reteaua Black Friday
  • Care sunt cele mai comune probleme intalnite
  • Cum putem rezolva aceste probleme
  • Ce ar trebui sa faca afiliatii ca sa castige mai mult
  • Ce ar trebui sa faca advertiserii ca sa-i mai convinga pe afiliati sa-i promoveze
  • Ce ar trebui sa faca retelele ca lucrurile sa revina pe un trend ascendent
  • Cat va mai creste CPC-ul in ziua de Black Friday
  • etc

A fost o dezbatere la care am vazut reticienta in a da cifre de orice fel (s-au dat dar doar dupa ce am spart eu gheata si am tras cifrele cu clestele din gura unora). Am observat ca mai toti cei prezenti intelegem ca cei care se implica in acest eveniment nu fac altceva decat sa munceasca extrem de mult dar sunt mari sanse ca rezultatele sa nu fie pe masura efortului depus. Si aici ma refer strict despre Black Friday in afiliere.

Dupa ce am concluzionat si am primit felicitari pentru organizare am luat masa in cadrul restaurantului Crama unde mancarea venea cu CFR-ul (~90 de minute o portie de mancare). Am continuat practic apoi discutiile la un pahar de vin ca ulterior sa ne relaxam. Eu am ales cateva ore de somn. Altii piscina, plimbarea la castelul Peles sau prin centrul orasului. Seara am petrecut-o tot la restaurantul hotelului, insa obositi ne-am retras destul de devreme catre camere.

Duminica dupa micul dejun ne-am luat la revedere iar cei care nu au apucat sa viziteze castelul Peles in zilele anterioare am mers intr-o plimbare ca apoi sa savuram o masa si un ceai inainte de a ne lua ramas bun, dar nu inainte de a primi si un cadou din partea celor mai faini oameni pe care i-am cunoscut. Dragos Bunea nu putea pleca acasa fara o sticla de Moet.

 

De incheiere

 

Evenimentele de acest gen sunt extrem de importante pentru o industrie atat de mica si fragila precum este cea a marketingului afiliat din Romania unde desi retelele se lauda cu mii si zeci de mii de afiliati activi toata lumea stie ca doar cativa zeci dintre acesti conteaza cu adevarat. Iar din acestia cativa zeci sunt extrem de putini cei care au facut din afiliere un job full-time. Majoritatea au un job stabil si numesc in continuare afilierea un hobby sau un job part-time. Practic suntem la ani lumina de ceea ce se intampla in afara si tine de noi toti sa ne implicam ca sa putem dezvolta industria, altfel deja se intrevad crapaturi si atunci cand o industrie e in usoara scadere, inseamna ca ceva nu este in regula.

Haideti sa nu mai bagam mizeria sub pres, sa nu ne mai ascundem ca lucrurile sunt doar lapte si miere. Haideti sa facem lucrurile corect. Sa livram rezultate conform TOS, sa platim facturile la timp, sa raspundem la mesaje, sa nu mai trimitem mass-uri dupa mass-uri, sa fim mai flexibili, sa nu mai taiem comisioane, sa nu mai plantam cookie-uri, sa nu mai scriem articole tampite, sa rasplatim performanta, sa rasplatim fidelitatea, sa nu mai rasplatim oportunistii, sa oferim informatii despre comenzile anulate, sa nu mai afisam telefonul pentru traficul din afiliere si sa nu uitam ca daca noi colaboram afilierea din Romania are o sansa imensa de a creste exponential in urmatorii ani.

PS Am preluat oficial stafeta #OaiaNeagra a afilierii.

3 thoughts on “Cum a fost la intalnirea “Afiliere 3.0” de la Sinaia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.