Cum a fost Black Friday 2016

O sa ne aducem aminte de Black Friday 2016 ca find un an bun pentru e-commerce si evident pentru afiliere. Au fost si exceptii, unele magazine care spre surprinderea mea si a altor afiliati, nu au convertit aproape deloc. Inca incerc sa imi dau seama de ce. Per total am observat ca in afiliere majoritatea celor implicati au fost multumiti, de la afiliati la advertiseri si la retele. Asta e bine. Evenimentul Black Friday are viitor in Romania.

Afiliati

Se pare ca am experienta din 2015 ne-a trezit la realitatea pe multi dintre noi. Primul lucru pe care l-am observat a fost traficul trimis catre advertiseri. Mult mai bine targetat se pare, rata de conversie la nivel de retea a crescut semnificativ atat in 2Performant cat si in Profitshare. Asta e un lucru bun. Cu totii am inteles ca e important sa ne adresam unei audiente interesate de produsele promovate si sa nu mai aruncam cu link-uri la intamplare ca sa plantam cookie-uri si apoi vedem noi ce va iesi.

In 2Performant se poate observa clar diferenta de trafic dintre 2015 (~4,2 mil. click-uri) vs 2016 (~2,8 mil click-uri). La fel se poate observa diferenta dintre numarul de conversii, daca in 2015 avem ~44.000 de conversii in 2016 s-a ajuns la 61.000 si asta in conditiile in care traficul trimis a fost semnificativ mai mic. Not bad at all!

In ceea ce priveste traficul din Profitshare nu avem inca date oficiale (o sa revin cu un update cand le am). Am putea doar banui ca a fost unul destul de mare tinand cont de publisheri implicati in promovare. Totusi avem numarul de conversii: ~80.000. Din ce am observat o mare parte din acest conversii au fost impartite in mod egal de catre mari publisheri precum Realitate.net si StirileproTV.ro + inca un publisher pe care nu am reusit sa-l identific. Estimez undeva la 20.000 de conversii impartite intre cei 3 publisheri mari. Restul de 60.000 de conversii au fost generate de afiliati & bloggeri. Nu e rau deloc. Dar cred ca se putea si mai bine daca rezistau serverele. Poate la anul.

Advertiseri

Cei care nu dau 2 bani pe afiliere in timpul anului

Am observat ca multi, foarte multi s-au trezit in ultima clipa ca vor sa fie promovati de Black Friday. Inca odata aflam ca afilierea este ultima pe lista multor advertiserilor. Nu e nici o surpriza. Ne-am obsinuit deja. De asemenea, foarte, foarte putini au trimis info legat cu ce vor face exact de Black Friday. Sunt absolut sigur ca multi nici nu s-au mai gandit sa participe la eveniment dar s-au lasat dusi de val in ultima clipa si au zis ca na, daca se baga toti, hai ca ma bag si eu. Prosta decizie. S-a vazut ca nu erau pragatiti, pe site nu aveau landing page dedicat, erau doar cateva reduceri, o pisica, o dunga neagra si 20 % reducere dupa ce au marit pretul cu 10% inainte. Da, lumea a observat si afiliatii de aia nu v-au promovat, iar clienti nu au cumparat. Black Friday e de rahat. Afilierea nu functioneaza. Cunoastem.

Cei care s-au pregatit

Am avut si cateva surprize placute. Cativa advertiseri care au inteles ca afilierea aduce vanzari. S-au pregatit exemplar, au trimis info din timp, update-uri in timpul evenimentului etc. O sa remarc Vola.ro, Vonino (nota 10 lui Alexandru), Kalapod, eMAG (surprinzator, dar pentru prima data au oferit info afiliatilor din timp), FashionDays si Gadgetway (desi nu am avut timp sa pregatesc ceva mai serios pentru ei, apreciez comunicarea). Pe langa acestia au mai fost advertiseri cu info, dar fara prea multe detalii, in fapt nu au spus mai nimic concret.

Cei care au dezamagit

Lista e lunga, foarte lunga. De la Altex la Flanco, Libris, DyFashion, ePiesa, AutoHut, Carturesti, Vegis, Miniprix, Starshiners si lista poate continua. Planificasem sa promovez mult mai multi advertiseri si mult mai intens, insa faptul ca nu mi-au raspuns la mesaje ori fie mi-au oferit info irelevant m-a facut sa nu pornesc promovarea la capacitate maxima. M-am fript in 2015 si acum am suflat si in iaurt cum se spune.

La acest capitol trebuie sa mentionez si magazinele carora le-au picat serverele. In 2016! Oarecum s-a simtit acest lucru si in rata de conversie mai ales pentru cei ca mine care promovau intens cu accelerated ads in orele respective.

Putem adauga si advertiserii care anunta in ultima clipa cum ca reduc comisionul (gen FashionUp). Nu am inteles de ce Profitshare permit astfel de lucruri.

Au mai fost si cateva magazine cu care colaborez de ceva timp si pot spune ca am avut zile normale mult mai bune fata de ziua de Black Friday. Nu pot sa-mi explic ce s-a intamplat.

Retele

Ma bucur ca in acest an nu am mai avut probleme cu delay-uri foarte mari la nici una dintre retele. Am spus de fiecare data ca acest lucru e foarte important pentru afiliati acest lucru pentru ca doar asa poti performa in ziua de Black Friday. Trebuie sa poti lucra cu date in timp real.

2Performant au organizat un mic concurs in seara de joi pe pagina lor de Facebook (estimezisicastigi) avand la baza informatiile furnizate pe site-ul blackfridayiscoming.ro unde se putea vedea live traficul, numarul de conversii, valoarea comisioanelor + valoarea vanzarilor generate in platforma incepand cu ora 18:00 PM. A fost interesant pana cand unii cu spirit intreprinzator s-au gandit ca n-ar strica sa editeze postarile cu estimarile lor doar sa puna mana pe cei 50 de euro oferiti la fiecare ora pana la 00:00. Tipic romanesc. Ne-am obisnuit cu astfel de lucruri si din pacate ne place sa lasam lucrurile asa. Dap, nu ascund faptul ca sunt dezamagit de faptul ca desi le-am atras atentia, cei de la 2Performant nu au facut nimic in privinta asta ba mai mult si in orele urmatoare s-a intamplat fix la fel. Concret, concursul a fost un mare #FAIL. Poate data viitoare va fi mai bine.

estimezi

Tot la capitolul fail-uri pot pune si lista de advertiseri care organizeaza Black Friday. Nu am putut sa ma uit mai mult de 30 de secunde.

Legat de comunicarea in timpul evenimentului. 2Performant au comunicat destul de des si au incercat sa stimuleze afiliati. Mi-a placut ca au oferit date legate de rata de conversie si epc-ul la top advertiseri (wow, cupio ruleaza fin 😉 )

Profitshare am observat ca au dedicat articole unor advertiseri care organizau Black Friday. La unii au oferit info destul de relevant, la altii mai putin. A fost ok. In schimb LIVE-ul lor legat de eveniment nu a fost chiar unul tocmai reusit. Prea putine informatii oferite. Ma asteptam la mai mult. Poate la anul.

Lista advertiserilor participanti la Black Friday a fost mai vizibila si mai usor de parcurs. Mi-a placut ca au pus advertiserii pe categorii.

Concursul Affiliate League se pare ca este unul foarte bine gandit tinand cont ca nu s-a distantat nimeni ca favorit la nici una dintre ligi dupa acest week-end. Sunt cativa useri cu puncte foarte multe adunate, dar acele puncte stranse pot sa nu conteze daca nu indeplinesc si celelalte conditii. Ca idee la Legends nimeni nu a realizat 10 comisioane la 10 advertiseri diferiti. La Heroes este o exceptie, dar cu puncte mult mai putine fata de ceilalti concurenti, iar la Juniors unde a intrat tare ProTV-ul, lupta se va da in ultima parte a lui decembrie cand cei fara comision aprobat la 5 zile vor iesi din concurs.

Altex Afiliere iar au bagat capul in nisip ca strutul. Au anuntat ca ofera 1% comision si 5 zile cookie, doar ca nu functiona programul. Adica functiona, click-urile se inregistrau, doar comisioanele nu. Un fel de 1 aprilie daca ma intelegeti.

Rezultate

In primul rand trebuie sa vorbim un pic despre eMAG. Magazinul care a adus evenimentul in Romania si de faptul ca a demonstrat in acest an ca nu e nevoie sa faci BF in fiecare anotimp si cate o luna de zile cand poti vinde intr-o singura zi cat aproape intr-o luna. Vanzarile eMAG au depasit 300 milioane lei anul acesta de Black Friday. Cu 50% mai mult fata de anul trecut si cu vreo 50 milioane in plus fata de estimarile lor.

emag1

Imagine furata de pe facebook-ul lui Radu.

Dezamagirea acestui Black Friday a fost cu siguranta Esca. In seara de joi nu a prezentat ea stirile si nici nu s-a spus absolut nimic la TV despre reduceri. Au recuperat vineri, a fost Esca, a prezentat ziua reducerilor. Traficul a crescut, au venit noi vanzari. Cat de cat a fost bine. Colegul Octavian a spus ceva interesant pe grupul de Facebook Marketing Afiliat Romania. Cum ca ar fi fain daca afiliati si toti ceilalti implicati am aduna ceva banuti si am plati o promovare mai intensa a evenimentului la TV 🙂

Ca si concluzie:

Profitshare = ~80.000 de conversii

2Performant = ~61.000 de conversii

Rata de conversie in crestere. Valoarea vanzarilor a fost in crestere.

Black Friday nu a murit.

Legat de rezultatele personale. A fost bine. Am muncit cam cat pentru o luna intreaga si am castigat tot cam atat. Nu, nu voi mai oferi cifre. Consider ca am spus destul despre rezultatele mele in trecut si a sosit momentul sa ma opresc.

6 thoughts on “Cum a fost Black Friday 2016

    1. E bine. Macar ai citit articolul si nu ai dat scroll direct 🙂

      Am spus ca am castigat intre-un week-end cat intr-o luna de zile. Nu mai vreau sa dau cifre legate de rezultatele mele momentan pentru ca au aparut niste probleme care m-au deranjat. Poate pe viitor voi reveni asupra deciziei.

  1. Concluzia este foarte ok. Cifrele trebuie să rămână secrete pentru toată lumea. La fel și nișele. Există mulți care, dacă le întinzi un deget, îți iau toată mâna.
    Trebuie avut în vedere că în afiliere se fac bani pe cât de mult muncești.

    1. Exact Marius. Oferi cateva cifre si apoi unii arunca cu rahat din toate pozitiile, altii copiaza, altii iti pun inspe mii de intrebari dar nici macar una punctuala, toti vor sa faca si ei azi, acum exact ce faci tu. Mi s-a cam acrit de fazele de gen.

  2. Treaba asta cu cifrele e în bunul spirit românesc. Dacă ai rezultate mici sunt liniștiți că ei sunt mai buni, dacă ai rezultate foarte mari sunt invidioși și îți bagă bețe în roate. Sunt și excepții, dar obiceiul acesta rămâne valabil în România.

    În schimb, unii au creat un micro-fenomen cu dezvăluirea sumelor din afiliere:
    http://dukeo.com/category/income-reports/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *